بزرگراه صحرای تاریم چین با آسیب صفر به محیط زیست

در دو طرف این بزرگراه یک کمربند سبز گیاهی ایجاد شده و به لطف یک پروژه تبدیلی که اوایل ماه جاری برای آبیاری این کمربند تکمیل شد، هیچ کربنی در محیط اطراف متصاعد نمی‌شود.

بر همین اساس، درختچه‌های کنار بزرگراه به جای پمپ‌های دیزلی با کمک پمپ‌های انرژی خورشیدی آبیاری می‌شوند.

طبق اعلام مؤسسه تاریم پتروچاینا که مسئول این پروژه است، تخمین زده می‌شود از این طریق مصرف گازوئیل در حدود ۱۰۰۰ تن و انتشار دی اکسید کربن تا ۳۴۱۰ تن در سال کاهش یابد.

بزرگراه صحرای تاریم در سال ۱۹۹۵ تکمیل شد و با عبور از بزرگترین بیابان چین، فاصله مرکز منطقه ارومچی تا هوتان را ۵۰۰ کیلومتر کاهش داد.

با این حال، ساخت و نگهداری بزرگراه در تاکلیماکان، دومین بیابان بزرگ دنیا با انبوه شن و ماسه، کار آسانی نبود. در سال ۲۰۰۵، یک کمربند گیاهی به طول ۴۳۶ کیلومتر در دو طرف بزرگراه کاشته شد تا از بلعیده شدن آسفالت توسط شن و ماسه محافظت شود و ۱۰۹ ایستگاه چاه برای آبیاری ساخته شد. هشتاد و شش ایستگاه از این چاه‌ها با سوخت دیزل تغذیه می‌شدند و تأمین انرژی مداوم برای آنها به یک چالش مبدل شده بود.

در ژانویه سال جاری، شرکت تاریم پتروچاینا پروژه تحول را راه اندازی کرد تا تمام ژنراتورهای برق دیزلی را به ژنراتورهای خورشیدی فتوولتائیک تبدیل کند. این کار حتی می‌تواند به خنثی کردن دی اکسیدکربن منتشر شده از وسایل نقلیه عبوری کمک کند و این بزرگراه را به بزرگراهی با انتشار کربن صفر تبدیل می‌کند.

ژنراتورهای انرژی خورشیدی همچنین مجهز به امکانات ذخیره انرژی هستند که منبع تغذیه پایدار را تضمین می‌کند و برق قابل دسترسی را برای کارگران بخش تعمیر و نگهداری فراهم می‌کند. بزرگراه کربن صفر نمونه دیگری از تلاش چین برای به صفر رساندن انتشار کربن در جو زمین تا سال ۲۰۶۰ است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا