آثار ان اف تی به سرعت قیمت خود را از دست می دهد

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر شاهد رواج گسترده توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) بودیم که ادعا می شود می توانند ارزش خود را افزایش دهند و برای برخی از کلکسیونرها هزاران و حتی میلیون ها دلار هزینه داشته باشند. در حالی که NFT های کمیاب تر معمولاً بسیار ارزشمند تر می شوند، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که نادر بودن موضوع مهمی در این بازار دیجیتال نیست. در واقع، عدم تقاضا و نبود کاربرد برای NFT های کمیاب می تواند ارزش آنها را به سرعت از بین ببرد.

جردن ساچو، دانشمند علوم شناختی در موسسه فناوری استیونز، در این رابطه می گوید: از آنجایی که سوابق معاملات NFT عمومی هستند، فرصت قابل توجهی برای ما فراهم می کند تا ببینیم چرا مردم برخی چیزها را ارزشمند می دانند و چگونه این موارد در طول زمان تغییر می کند. 

در این مطالعه، این تیم مجموعه‌ای از NFTها به نام  Bored Ape Yacht Club   را بررسی کردند. این مجموعه NFT درست مانند مجموعه های تمبر، شامل ۱۰ هزار تصویر میمون کارتونی تولید شده توسط کامپیوتر است که هر کدام دارای لوازم جانبی، لباس و رنگ های متفاوتی هستند.

بر اساس عرف این بازار، هرچه Bored Ape منحصر به فردتر باشد، تصویر نادرتر می شود. در همین حال، میمون ‌های رایج ‌تر ارزش کمتری در مبادلات NFT دارند.به گزارش سیناپرس، ساچو در این رابطه توضیح می ‌دهد: این کار کمی شبیه جمع ‌آوری تمبر است: تمبرها همه شبیه هم هستند، بنابراین اگر یک خطای چاپ یا ویژگی نادر دیگری وجود داشته باشد که تمبر را متمایز کند، مردم برای آن هزینه بسیار بیشتری پرداخت خواهند کرد. 

این مطالعه نشان می‌دهد که وقتی Bored Ape NFT ها وارد شدند، میمون‌ هایی با کمیاب ‌ترین ویژگی‌ ها به سرعت قیمت خود را افزایش دادند و همه کلکسیونرها به دنبال خرید این تصاویر بودند. با این حال، این شرایط در واقع برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری روی این تصاویر بودند نتیجه معکوس داشت.

محققان دریافتند که از آنجایی که NFTهای کمیاب ‌تر ارزشمند تر هستند، قابل مشاهده ‌تر می‌شوند و اساساً بیشتر شناخته شده و در نتیجه نادر بودن خود را از دست می دهند.

سوچو در این رابطه توضیح می ‌دهد: «امروزه NFTها یک حوزه جدید در تجارت محسوب می شوند و شما می توانید  Bored Ape، این میمون‌های کمیاب را همه جا ببینید.به گزارش سیناپرس،  این انتشار بی وقفه تصاویر در فضای مجازی، یک معما ایجاد می کند: چگونه می توان از مردم انتظار داشت که در مورد یک مقوله جدید بیاموزند در حالی که تجربه آنها از آن موضوع خاص، تحت سلطه نادرترین نمونه ها است؟

به گزارش سیناپرس، محقق شرایط ایجاد شده را به کسی تشبیه می کنند که می خواهد در مورد سگ ها بیاموزد. بهترین راه این است که به سادگی به فروشگاه عرضه سگ رفته و تمام نژادهای مختلف را ببینید. از سوی دیگر، در دنیای NFT، کلکسیونرها رفتاری مانند رفتن به یک مرکز پرورش دهنده آزمایشی انجام داده و به نژادهای سگی که معمولاً در دنیای واقعی نمی بینید، نگاه می کنند.

برای آزمایش این نظریه، تیم تحقیقاتی فوق، کمیاب ‌ترین NFTهای Bored Ape را انتخاب کرده و یافته‌ های آن‌ ها را با مقادیر آن تصاویر در طول زمان مقایسه کردند. زمانی که مجموعه Bored Ape برای اولین بار منتشر شده و با صفت نادر بودن یک پیوند قوی با ارزش داشت، این پیوند پس از اینکه کلکسیونرهای جدید تجارت این NFT ها را آغاز کرده و این تصاویر به طور گسترده منتشر شدند، کاملاً ناپدید شد.

سوچو در این رابطه می ‌گوید: ما نشان داده ‌ایم که نادر بودن می‌تواند به طریقی برعکس و ویرانگر  تبدیل شود. در واقع  اگر می ‌خواهید ارزش یک پدیده را حفظ کنید، باید مطمئن شوید که مردم فقط نادرترین اقلام را در یک دسته خاص نمی ‌بینند.

بازنگری در نحوه سرمایه گذاری در NFT ها

نویسندگان این مطالعه می گویند که شرایط فعلی می تواند به طراحی مجدد بازارهای NFT منجر شده و باعث شود سرمایه گذاران در واقع ارزش کمتری برای تصاویر کمیاب قائل شوند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین نشان داد که برخی از ویژگی های این تصاویر سریعتر از سایرین ارزش خود را از دست می دهند. به عنوان مثال، میمون هایی با زمینه های رنگی غیرمعمول ارزش خود را بهتر از دیگران حفظ کردند. در همین حال، ارزش آنهایی که خزهای رنگی متفاوت داشتند، بسیار سریعتر کاهش پیدا کرد.

سوچو در پایان می‌گوید: نکته هیجان‌ انگیز اینجا این است که ما یک اصل کلی را آشکار کرده ‌ایم: اینکه تقاضا برای نادر بودن، خود را شکست می‌دهد.  به گزارش سیناپرس، این تیم پژوهشی قرار است  یافته های خود را در کنفرانس انجمن علوم شناختی ارائه کند.

مترجم: رضوان خندان
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا