خطر بیشتر ابتلا به عفونت کووید 19 پس از واکسیناسیون در افراد مبتلا به ایدز

به گزارش سیناپرس،بر اساس یافته ‌های مطالعه‌ای که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ انجام شده است، خطر ابتلا به عفونت کووید 19 پس از واکسیناسیون در میان افراد مبتلا به HIV، بیشتر است. در این مطالعه، محققان، سوابق بهداشتی مربوط به 114000 نفر که به طور کامل با دو دوز واکسن mRNA یا یک دوز واکسن ناقل ویروسی J&J واکسینه شده بودند را بررسی کردند. 

با مقایسه دریافت‌ کنندگان واکسن، محققان دریافتند که احتمال مثبت شدن نتیجه آزمایش SARS-CoV-2 یا تشخیص کووید 19 طی 9 ماه پس از واکسیناسیون کامل، اگرچه کم است، اما خطر آن در میان افراد مبتلا به HIV  28 درصد بیشتر است.

مقامات بهداشت عمومی، از زمان شروع همه ‌گیری، نگرانی ‌هایی درباره افزایش بالقوه خطر کووید 19در میان افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، از جمله مبتلایان به HIV داشته اند. به گزارش سیناپرس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها در حال حاضر توصیه می ‌کند، افرادی که به طور متوسط یا شدید دچار نقص ایمنی هستند، یک دوز اضافی از واکسن را به عنوان بخشی از سری واکسیناسیون اولیه خود دریافت کرده و به دنبال آن یک دوز تقویتی نیز دریافت کنند. 

محققان در این مطالعه، داده های سطح فردی را از چهار سیستم بهداشتی در ایالات متحده جمع آوری کردند تا یک جمعیت مورد مطالعه به نام گروه اپیدمیولوژی کرونا-ویروس عفونی (CIVET) ایجاد کنند. 

گروه CIVET شامل سوابق شناسایی نشده از بیمه‌ گران بهداشت خصوصی، سیستم مراقبت ‌های بهداشتی امور کهنه سربازان و یک سیستم بهداشتی وابسته به دانشگاه است. پژوهشگران با تطبیق 33029 بیمار HIV مثبت و 80965 بیمار HIV منفی (از نظر سن، نژاد، جنس و تاریخ واکسیناسیون کامل)، میزان ابتلای دو گروه به SARS-CoV-2 را در 9 ماه نخست پس از واکسیناسیون، مقایسه کردند.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد که پس از تعدیل تفاوت های بین گروه ها، خطر کلی ابتلا به عفونت در گروه HIV در مقایسه با گروه غیر HIV 28 درصد بیشتر بود.به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، نتایج مطالعه نشان داد که سرکوب بیشتر سیستم ایمنی که با کاهش تعداد سلول های CD4 اندازه ‌گیری می ‌شود، منجر به افزایش خطر پیشرفت بیماری می شود. 

افرادی که دارای تعداد کمتر CD4 هستند که نشان دهنده سرکوب متوسط سیستم ایمنی در افراد مبتلا به HIV است، در مقایسه با افراد بدون HIV از نظر آماری افزایش قابل توجهی در خطر پیشرفت عفونت داشتند.

محققان اظهار داشته اند، این نشان می ‌دهد که افراد مبتلا به HIV و سیستم ایمنی ضعیف یا متوسط ممکن است به دوزهای اضافی واکسن در سری واکسیناسیون اولیه خود نیاز داشته باشند. 

سیاست‌ گذارانی که دستورالعمل ‌ها را صادر می کنند باید مزایا و خطرات دوز اضافی واکسن را نه تنها برای مبتلایان به HIV شدید یا درمان ‌نشده، بلکه افرادی که دارای سیستم ایمنی سرکوب شده هستند یا حتی همه افراد مبتلا به HIV، در نظر بگیرند.  به گزارش سیناپرس،نتایج تحقیقاتی فوق در مجله JAMA Network Open منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا