گزارش عملکرد دانشگاه‌ها در دریافت پیشینه پژوهش

بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها انجام می‌شوند و بخشی از مقاله‌های علمی نیز دستاورد همین پژوهش‌ها هستند.

آسانی دست‌یابی به این منابع کلیدی و کاربست دستاوردهای آنها در فرآیند پژوهش برای پژوهشگران و در چرخه تولید برای جامعه و صنعت بسیار ارزشمند است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) کار ثبت، سازمان‌دهی و اشاعه اطلاعات علم و فناوری کشور را بر دوش دارد و از ده‌ها سال پیش، مرکز دریافت نسخه‌ای از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پیشنهاده‌ها و اطلاع‌رسانی آنها به جامعه علمی کشور بوده است.

ایرانداک با پشتوانه روزافزون نزدیک به ۷۵۰ هزار پایان‌نامه و رساله و ۲۱۲ هزار پیشنهاده، «سامانه پیشینه پژوهش» را برای خدمت به نظام علمی کشور راه‌اندازی کرده است.

این سامانه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کمک می‌کند تا از پیشینه کار خود در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پیشنهاده‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) آگاهی یابند و از دوباره کاری پرهیز کنند و با منابع کنونی درباره پژوهش خود نیز آشنا شوند.

از دیگر کارکردهای این سامانه، پیشگیری از بدرفتاری علمی در نخستین گام یک پژوهش، با آگاه‌سازی استادان و نهادهای تصمیم‌گیر در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از کارهای همانند، است.

برای کاربست این سامانه، کاربران می‌توانند پس از نام‌نویسی، وارد سامانه شوند و درخواست خود را وارد کنند. نتیجه بررسی کارشناسان آموزش‌دیده ایرانداک در کوتاه‌ترین زمان برای کاربر و نیز همه کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده می‌شود.

بر این اساس ایرانداک در گزارشی، عملکرد سامانه پیشینه پژوهش را با نگاهی به مقطع تحصیلی، گروه آموزشی و وابستگی سازمانی کاربران و عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ منتشر کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ایرانداک در بازه زمانی یاد شده، در مجموع به ۱۱۱.۰۶۲ درخواست پیشینه پژوهش از کاربران ۹۶۰ مؤسسه و در هر روز کاری به ۹۱۷ درخواست (میانگین) پاسخ داده است.

گزیده عملکرد سامانه پیشینه پژوهش در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰

.

پیگیری عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در این بازه زمانی مبتنی بر درخواست پیشینه پژوهش، بر پایه وابستگی سازمانی آن‌ها نیز نشان می‌دهد که کاربران دانشگاه آزاد اسلامی (همه واحدها) بیشترین درخواست پیشینه پژوهش را داشته‌اند.

عملکرد مؤسسات در درخواست پیشینه پژوهش بر پایه وابستگی سازمانی آن‌ها

از حیث درخواست کاربران سامانه پیشینه پژوهش بر پایه مقاطع تحصیلی نیز ۱۲ هزار درخواست در پایه دکتری تخصصی و بیش از ۹۸ هزار درخواست در مقطع کارشناسی ارشد در بازه زمانی ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

درخواست‌های کاربران بر پایه مقطع تحصیلی

شمار درخواست‌های کاربران سامانه پیشینه پژوهش بر پایه گروه‌های آموزشی نیز از بیشترین درخواست گروه آموزشی علوم انسانی حکایت دارد.

درخواست‌های کاربران بر پایه گروه‌های آموزشی

ریز گزارش عملکرد سامانه پیشینه پژوهش مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در این نشانی در ۴۵ برگ در دسترس همگان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا