اولویت های ناسا برای مطالعه ماه اعلام شد

به گزارش سیناپرس، آژانس فضایی ناسا به تازگی اعلام کرد که یک ماه نورد ویژه به قمر زمین اعزام می کند تا از گنبدهای Gruithuisen بازدید کند. این گنبدها دارای ویژگی های زمین شناسی خاصی هستند که دانشمندان را گیج کرده است.
بر اساس اطلاعات موجود، گمان می رود که این گنبد ها توسط ماگمای چسبنده غنی از سیلیس تشکیل شده باشند که از نظر ترکیبی شبیه به گرانیت است. با این حال روی زمین، پدیده هایی مانند این گنبد‌ها برای شکل ‌گیری به اقیانوس‌ هایی از آب مایع و تکتونیک صفحه ‌ای نیاز دارند. این موضوع ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است که چگونه این گنبدها در طول زمان در ماه  شکل گرفته و تکامل یافته ‌اند.

عملیات بررسی تصویربرداری و طیف ‌سنجی ماه نورد ولکان (Lunar-VISE ) که برای سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است، شامل مجموعه‌ ای از پنج ابزار خواهد بود. دو مورد از آنها بر روی یک فرودگر ثابت و سه مورد بر روی یک ماه نورد متحرک نصب خواهند شد.

در طول ماموریتی برابر با ده روز زمینی (یک روز قمری)، این کاوشگر قله یکی از گنبدهای Gruithuisen را بررسی خواهد کرد. با تجزیه و تحلیل سنگ‌ های ماه در بالای یکی از این گنبدها، داده‌ های جمع ‌آوری ‌شده و بازگردانده شده توسط ابزار Lunar-VISE به دانشمندان کمک م ی‌کند تا به سؤالات اساسی در مورد چگونگی پیدایش این عارضه های طبیعی پاسخ دهند.

به گزارش سیناپرس، کارولین کاپون از پژوهشگران ارشد سازمان فضایی ناسا در این رابطه می گوید: ما یبا یک موضوع مرموز مواجه هستیم.. ساختار گنبدهای گروتویزن یک معمای زمین شناسی هستند.

بر اساس مشاهدات اولیه تلسکوپی و فضاپیما ها، مدت‌ ها گمان می‌رود که این گنبد ها توسط یک ماگمای غنی از سیلیس تشکیل شده‌اند که از نظر ترکیبی شبیه به گرانیت است. معمای واقعی این است که چگونه ماگماهای سیلیسی می توانند در ماه شکل بگیرند.

برای درک واقعی این ویژگی ‌های گیج ‌کننده، باید از گنبدها بازدید کرده و مواد تشکیل دهنده آن ‌ها را روی زمین مطالعه و نمونه ‌های سنگ را تجزیه و تحلیل کنیم. خوشبختانه، ناسا در حال برنامه ریزی برای انجام این کار است. من شخصا امیدوارم تا چند سال دیگر این راز بزرگ ماه را کشف کنیم.