اختصاص 5 درصد اعتبارات پژوهشی دستگاه ها به تحقیقات فرزندآوری و رشد جمعیت

دکتر شقایق حق جوی، رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری و اهمیت اهتمام به پیگیری همه جانبه اصلاح ساختار جمعیت کشور افزود: در سال‌های اخیر توجه به بررسی دقیق و اصلاح ساختار جمعیتی بیش از پیش مورد توجه سیاست‌گذاران، اندیشمندان و محققان کشور قرار گرفته است و در این حوزه نقش تعیین کننده پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در تدوین مستندات علمی پشتیبان سیاست‌گذاری بسیار مهم است.
 
وی با بیان اینکه نرخ باروری در کشور روند نزولی داشته و میانگین سن ازدواج افزایش یافته است و همچنین جمعیت سالمندان رو به افزایش است، گفت: در ضرورت بازنگری در سیاست‌های جمعیتی و همچنین تصویب قوانین تشویقی و تسهیل‌گر در راستای حمایت از فرزندآوری در کشور، تردیدی وجود ندارد، به ویژه که نگاهی به مطالعات و تحقیقات ملی حاکی از تبدیل شدن کنش کم فرزندی به یک رفتار فرهنگی متداول در سطح جامعه است. با این وجود حل موانع رشد جمعیت مسئله‌ای نیست که تنها به یک نهاد مرتبط باشد و نیازمند یک عزم ملی است.
 
دکتر حق جوی افزود: بند 39 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در آبان ماه 1400 ابلاغ شد، بر عهده معاونت تحقیقات وفناوری سپرده شده است و طبق آن باید 5 درصد از اعتبارات پژوهشی در جهت حمایت ویژه از پایان نامه‌های دانشگاهی و حوزوی مرتبط با اولویت‌های پژوهشی ستاد ملی جمعیت اختصاص یابد.
 
به گفته وی، در ماده 40 به اختصاص 5 درصد از اعتبارات توسعه علوم و فناوری‌های نو به تحقیقات بنیادی و تجاری‌سازی درمان ناباروری، فرزندآوری و سلامت مادر اشاره شده است. همچنین در ماده 41 نیز بر اختصاص 10 درصد از بودجه طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی به طرح های درمان ناباروری و زایمان طبیعی با هدف تحقق اهداف جوانی جمعیت و حمایت از خانواده ذکر شده است.
 
دکتر حق جوی با تاکید بر اینکه باید دید چه سوالات پژوهشی مهمی در این حوزه بدون پاسخ هستند، گفت: احصا سوالات پژوهشی مناسب در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است و آن را به دانشگاه ها سپردیم. در حال حاضر 45 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی مرتبط در کشور داریم با این وجود همه دانشگاه‌های علوم پزشکی در این حوزه به صورت تخصصی فعالیت نمی‌کنند ولی همه موظف هستند تا منابعی برای این حوزه اختصاص دهند.
 
رییس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر مسئله فرزندآوری و رشد جمعیت از مهم‌ترین موضوعات سیاست‌گذاری در کشور است، افزود: در این سلسله نشست ها باید با هم‌فکری و هم اندیشی یکدیگر به نتایج مشخصی برسیم. اکنون همه دانشگاه ها موظف هستند که برای رفع این مسئله بخش قابل توجهی از منابع خودشان را اختصاص بدهند. اینکه دانشگاه‌ها با برنامه‌‌هایی مانند اعلام فراخوان، نیازسنجی، اولویت‌بندی، احصا روش‌ها به این حیطه وارد خواهند شد اینکه دانشگاه‌هایی که پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی مرتبط دارند و آنهایی که ندارند باید چه روشی را در پیش بگیرند همه از موضوعات محوری این نشست ها خواهد بود.
 
وی افزود: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراخوان دسته جمعی است که هر فردی در هر گوشه‌ای از کشور که فعالیت مرتبط با فرزندآوری، باروری، ناباروری و رشد جمعیت دارد باید یافتن راهکار برون رفت از این شرایط را رصد و بررسی کند.
 
در ادامه این نشست "مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری" معرفی و اهداف و برنامه های این مرکز در زمینه رشد جمعیت ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا