نیویورک قانون حق تعمیر برای دستگاه های الکترونیکی تصویب کرد

 این اقدام که «قانون تعمیر عادلانه»(Fair Repair Act)نام گرفته تمام تولیدکنندگان کالاهای الکترونیکی داخل ایالت مذکور را مجبور می کند تا ابزار، قطعات و دستورالعمل تعمیر را برای مصرف کنندگان و همچنین تعمیرگاه های مستقل فراهم کنند.

اکنون که مجلس ایالتی این قانون را تصویب کرده، کتی هوچول فرماندار نیویورک نیز باید آن را امضا کند تا اجرایی شود.

البته پیش بینی می شود فرماندار از این قانون پشتیبانی کند. اقدام مذکور یک سال پس از تصویب اجرایی خواهد شد. گروه های مختلف از جمله iFixit از این قانون پشتیبانی کرده و آن را گام بزرگی خوانده اند.

در پست وبلاگی این گروه آمده است: تصویب این لایحه به معنای آن است که تعمیر دستگاه ها ارزان تر و ساده تر خواهد بود. مردم می خواهند دستگاه هایشان را خودشان ترمیم کنند. قبلا تولید کنندگان می توانستند مصرف کنندگان را مجبور کنند فقط از خدمات فروشگاه های مجاز خود استفاده کنند، اکنون آنها نیز باید رقابت کنند.

قانون مذکور در حالی تصویب شده که دولت فدرال فشار زیاد و مداومی برای احقاق حق مصرف کننده جهت تعمیر و احیای کالاهای که خریده اند، وارد کرده است. جو بایدن رییس جمهور آمریکا سال گذشته یک دستور اجرایی صادر کرد که طبق آن کمیسیون فدرال تجارت آمریکا(FTC) ملزم شد حقوق تعمیر را اجرایی کند.

البته نیویورک نخستین ایالتی نیست که حق تعمیر را تصویب می کند، بلکه نخستین ایالتی است که چنین لایحه ای را به طور وسیع برای دستگاه های الکترونیکی به کار می گیرد. پیش از این قانونی در ایالت ماساچوست وضع شد که تمرکز آن روی داده های خودروها بود. سال گذشته نیز ایالت کلورادو لایحه ای را برای تضمین حق تعمیر ویلچرهای برقی تصویب کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا