پزشکان گوش پرینت شده از سلول های انسان را پیوند زدند

به گزارش سیناپرس، شرکت 3DBio Therapeutics سازنده این گوش اعلام کرد، یک زن ۲۰ ساله که با گوش راست کوچک و بدشکل به دنیا آمده بود، تحت عمل پیوند گوش تولید شده با چاپگر سه بعدی که از سلول های خودش ساخته شده بود قرار گرفت.

کارشناسان گفتند که پیوند، بخشی از اولین کارآزمایی بالینی یکی از کاربردهای موفق پزشکی در زمینه مهندسی بافت بود.
این شرکت پزشکی مستقر در نیویورک اعلام کرد که گوش جدید به شکلی چاپ شده است که دقیقاً با گوش چپ زن مطابقت دارد. به گزارش سیناپرس،به گفته این شرکت، گوش جدید به بازسازی بافت غضروف ادامه خواهد داد و ظاهر و حسی شبیه به یک گوش طبیعی به آن می بخشد.

آدام فاینبرگ (Adam Feinberg) استاد مهندسی زیست پزشکی و علم و مهندسی مواد در دانشگاه کارنگی ملون گفت: این فن آوری نشان می ‌دهد که پایان مشکلات پیوند های بافت رسیده است. با استناد به برخی نگرانی ها، این شرکت جزئیات فنی این فرآیند را به طور عمومی فاش نکرده است و این امر ارزیابی کارشناسان خارجی را دشوارتر می کند. این شرکت گفت که این داده‌ ها پس از تکمیل مطالعه در یک مجله پزشکی منتشر خواهند شد.

به گزارش سیناپرس، کارآزمایی بالینی که شامل ۱۱ بیمار است ادامه خواهد داشت و این امکان وجود دارد که پیوندها با شکست مواجه یا عوارض سلامتی پیش بینی نشده ای به همراه داشته باشند.

پزشکان گفتند، اما از آنجایی که سلول‌ ها از بافت خود بیمار منشأ می ‌گیرند، احتمالاً گوش جدید توسط بدن پس زده نمی‌ شود.

این شرکت بیوتکنولوژی اعلام کرد که برای اولین بار از چاپ سه بعدی برای ساختن بخشی از بدن با سلول های خود بیمار استفاده کرده است. موفقیت شرکت 3DBio که هفت سال در حال انجام تحقیقات است، یکی از چندین پیشرفت اخیر در تلاش برای بهبود پیوند اعضا و بافت است. 

به گزارش سیناپرس، شرکت ‌ها قبلاً از فناوری چاپ سه بعدی برای تولید اندام ‌های مصنوعی متناسب ساخته شده از پلاستیک و فلزات سبک استفاده کرده‌ اند. اما به نظر می ‌رسد کاشت گوش که از یک کره کوچک از سلول‌ های جمع ‌آوری شده از گوش بدشکل این زن ساخته شده است، اولین نمونه شناخته ‌شده از یک ایمپلنت با چاپگر سه بعدی ساخته شده از بافت‌های زنده باشد.

این بیمار که اهل مکزیک است، با میکروتیا به دنیا آمد که یک نقص مادرزادی نادر است که باعث کوچک شدن گوش یا قسمت خارجی گوش می شود. به گفته مدیران شرکت، با تحقیقات بیشتر، می توان از این فناوری برای ساخت بسیاری از قطعات جایگزین بدن، از جمله دیسک های ستون فقرات، بینی، منیسک های زانو، روتاتور کاف و بافت های بازسازی کننده برای لامپکتومی استفاده کرد.

پژوهشگران همچنین گفتند که در ادامه مسیر، چاپ سه بعدی حتی می تواند اندام های حیاتی بسیار پیچیده تری مانند کبد، کلیه ها و پانکراس را تولید کند.

به گزارش سیناپرس، دکتر آرتورو بونیلا (Arturo Bonilla) جراح ترمیمی گوش کودکان در سن آنتونیو که عمل جراحی کاشت این زن را انجام داد، گفت: این اتفاق بسیار هیجان ‌انگیز است. او افزود، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این شیوه انجام این نوع عمل ها را متحول خواهد کرد.

مترجم: کاظم فلاحی پناه
منبع: irishtimes
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا