پایین آمدن سن تعویض مفصل زانو با رشد چاقی

به گزارش سیناپرس؛ نتایج بررسی هایی که دانشمندان استرالیایی انجام داده اند نشان می دهد که بیش از نیمی از افرادی که برای بیماری استئوآرتریت یا همان آرتروز زانو، تحت تعویض مفصل قرار می گیرند، چاق بوده اند. بر این اساس، چاقی خطر انجام این عمل را در سنین پایین‌تر به ویژه در میان زنان افزایش می‌دهد.

در این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه کوئینزلند استرالیا هدایت شده است، از داده‌های دفتر آمار برای بررسی سلامت ملی و انجمن ارتوپدی این کشور استفاده شده است.

محققان دریافتند که از حدود 56 هزار بیمار که به دلیل بیماری استئوآرتریت، عمل جایگزینی مفصل زانو انجام داده بودند، نزدیک 60 درصد دارای عارضه چاقی تشخیص داده شدند.

به گفته این پژوهشگران، خطر تعویض مفصل زانو برای بیماری آرتروز زانو به شاخص توده بدنی (BMI) فرد بستگی دارد.به گزارش سیناپرس؛ در تحقیق ما، زنان چاق 55 تا 64 ساله 17.3 برابر بیشتر از همتایان با وزن سالم خود تحت عمل تعویض زانو قرار گرفته اند. البته این درصد در مورد مردان چاق در همان گروه سنی، 5.8 بود.

طبق یافته های فوق که در نشریه ANZ Journal of Surgery منتشر شده اند، بیماران چاق با بالاترین نسبت BMI در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، به طور متوسط  در هنگام تعویض زانو هفت سال جوان‌تر بودند. به گزارش سیناپرس؛ کاهش وزن گام مهمی برای بهبود سیستم سلامت جهانی در این خصوص است.

محققان فوق می گویند: کاهش وزن متوسط به طور موثری علائم استئوآرتریت زانو را کاهش می دهد و بیماران چاقی که کاهش وزن 10 درصدی داشتند، بهبود قابل توجهی را در درد و عملکرد خود تجربه کردند.

به گزارش سیناپرس؛ آن ها افزوده اند: بر اساس این تحقیق، پیش بینی می شود که تا سال 2030، سالانه بیش از 161 هزار تعویض زانو انجام شود. لذا اقدام فوری در سطح جهانی برای تغییر رویکرد افراد به سمت کاهش چاقی مورد نیاز است، در غیر این صورت ممکن است در آینده با بار فزاینده ای برای تعویض زانو مواجه شویم.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا