کاهش باکتری‌ و میکروب‌ آب شرب با مخازن آنتی‌ باکتریال نانویی

ذخیره‌سازی آب یکی از دغدغه‌های جوامع مختلف بوده است، در حال حاضر از تانکرها و مخازن پلیمری برای این کار استفاده می‌شود، اما نگهداری طولانی‌مدت آب در این مخازن می‌تواند احتمال آلودگی باکتری‌ها و میکروب‌ها را در آب افزایش دهد.

برای حل این مشکل شرکت فناور پلیمر یارا اقدام به تولید و عرضه تانکرها و مخازن آب با خواص آنتی‌باکتریال کرده است. این مخازن آنتی‌باکتریال می‌توانند از رشد و نمو باکتری‌ها، میکروب‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا جلوگیری کنند، پلیمر به کار رفته در این مخازن حاوی نانوذرات بایوسید (کشنده میکروارگانیسم‌ها) با یک ترکیب شیمیایی دیگر است که با استفاده از روش اختصاصی چهارمرحله‌ای، امکان غوطه‌وری کامل و عدم تغییر در اندازه ذره را در فرآیند تولید مستربچ فراهم می‌کند. به همین دلیل ترکیبات ضدمیکروب این آمیزه با اکثر مواد تا حد عالی ممزوج شده و خاصیت ضد میکروب، ضدباکتری، ضدقارچ و ضدکپک به صورت کامل در این محصولات ایجاد می‌شود.

مستربچ‌های آنتی‌باکتریال تولیدی این شرکت در عین داشتن کیفیت بالا، دارای قیمت کمتری نسبت به انواع مشابه خارجی موجود در بازار است. این ترکیبات کاملاً شفاف بوده و هیچ رنگی به زمینه پلیمری نمی‌دهد، به طوری‌که رنگ طبیعی محصول کاملاً حفظ می‌شود و به راحتی در پلاستیک‌های شفاف در ضخامت های متنوع به کار برده می‌شود. در تمامی فرایندهای شکل دهی پلاستیک‌ها اعم از تزریق، اکستروژن، قالب‌گیری بادی، قالب گیری دورانی، فیلم و الیاف به راحتی قابل استفاده بوده و در شرایط فرایند و تنظیمات عادی دستگاه‌ها هیچ گونه تغییری به وجود نمی‌آورد.

این محصولات از مکانیزم‌های مختلفی برای میکروب‌کشی به طور هم‌زمان استفاده می‌کند به طوری که باعث می‌شود در همه شرایط محیطی مانند رطوبت زیاد، محیط‌های خشک، فضاهای تاریک و محیط‌های پرگرد و غبار قابل استفاده باشد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این مخازن در مقابل انواع مختلف باکتری‌ها مانند E.coli، S.aureus و قارچ‌ها مانند کپک نان و میوه عملکرد موثری دارد و باکتری‌ها را تا ۹۹/۹۹ درصد کاهش می‌دهد. ماندگاری خاصیت آنتی‌باکتریال در مواد و قطعات پلاستیک طولانی‌مدت است.