آیا سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال منطقی است؟

به گزارش سیناپرس، بر اساس نظرسنجی که هفته گذشته توسط صرافی رمزارز KuCoin منتشر شد، حدود ۲۷ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۶۰ ساله – یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر – در شش ماه گذشته مالک یا معامله ‌گر کریپتو کارنسی ها بوده ‌اند.
طبق نظرسنجی انجام شده در پایان ماه مارس، ۲۸ درصد از افراد ۵۰ سال به بالا نیز بخشی از برنامه‌ های بازنشستگی خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص داده ‌اند زیرا اکثر آنها فکر میکنند در آینده، ارز‌ها دیجیتال جای پول را میگیرد و به همین دلیل نمی‌خواهند از قافله عقب بمانند. این افراد همچنین ارز‌های دیجیتال را راهی برای تنوع بخشیدن به سبد معاملاتی  خود میدانند.

اریک کناتزن، مدیر ارشد سرمایه ‌گذاری استراتژی‌های چند دارایی در Neuberger Berman، در این رابطه گفت: اگر سرمایه ‌گذاران خواهان ارزهای دیجیتال هستند، باید بخش بسیار کمی از سند معاملاتی  خود را به کریپتوها اختصاص دهند زیرا هر لحظه ممکن است سرمایه خود را از دست بدهند. بنابراین ما سرمایه ‌گذاری رمز ارز‌ها را به همه توصیه نمی ‌کنیم.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که با گذشت زمان، ارزهای دیجیتال با سایر دارایی ‌های موجود در بازار از جمله طلا همگرا شوند نه اینکه آنها را از بین ببرند و جایشان را بگیرند.

در حال حاضر بیت کوین در حدود ۳۰ هزار دلار معامله می‌شود و ۶۰ درصد ارزش خود را  نسبت به بالاترین سطح قیمت ۶۹ هزار دلاری در نوامبر گذشته از دست داده است. در این روند نزولی عظیم بسیاری از سرمایه ‌گذاران به خصوص تازه‌ واردها ضرر‌های بسیار زیادی را متحمل شدند.

اکنون بسیاری از سرمایه‌ گذاران و تحلیلگران رمزارز منتظر بازگشت قیمت بیت‌ کوین به اوج خود هستند. نیکولاوس پانیگیرتزوگلو از مرکز جی پی مورگان و تیم استراتژی جهانی او هفته گذشته گفتند که آشفتگی ارزهای دیجیتال به شدت احساسات سرمایه گذاران را تضعیف کرده است.

وی در این رابطه تاکید کرد در صندوق‌های قابل معامله (ETF) بیت‌کوین بیشترین خروجی را از ماه مه ۲۰۲۱ داشته است و معاملات آتی بیت کوین در حال نزدیک شدن به ناحیه اشباع فروش است.

گفتنی است تیم استراتژی جهانی، ارزش منصفانه بیت کوین را ۳۸ هزار دلار تخمین زده است. آمارهای رسمی بازار ارزهای دیجیتال نشان می دهد ۱۲ درصد از آمریکایی ‌ها در سال گذشته برای سرمایه ‌گذاری به ارزهای دیجیتال روی آورده‌ اند و این موضوع کمابیش در بیشتر نقاط جهان یکسان است.

به هر حال این یک واقعیت است که وقتی به سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتال می ‌پردازید باید آماده از دست دادن سرمایه خود بوده و احتمال زیان ‌های هنگفتی را بپذیرید، در غیر این صورت بهتر است سمت رمزارز‌ها نروید.

در حالی که نمی ‌توانیم آینده ارز‌های دیجیتال را پیش ‌بینی کنیم، معتقدیم عامل اصلی که رشد کریپتو را تعیین می ‌کند، علاقه معامله ‌گران به رمز ارز‌ها و فناوری بلاک چین است. در واقع از نظر فنی، میزان وفاداری و علاقه سرمایه گذاران، محرک‌ های کلیدی بازار ارزهای دیجیتال هستند.

 حتی با یک نگاه گذرا به نمودارهای قیمت ارزهای دیجیتال، انبوهی از روایت‌ ها و گمانه ‌زنی‌هایی را می بینیم که منجر به رونق و رکود شدید رمزارز‌ها شده است. اغلب خوش ‌بینی‌ ها در مورد برنامه‌ های کاربردی جدید در یک بلاک چین خاص، افزایش قیمت ارز‌های دیجیتال را به دنبال دارد و در عین حال گاهی اوقات فقط یک توییت گمراه‌ کننده از افرادی مانند ایلان ماسک بازار را تکان میدهد. همانطور که در گذشته، قیمت دوج کوین در واکنش به توییت‌های ایلان ماسک به شدت افزایش و کاهش یافت.

همین روایات و چشم ‌انداز‌ها هستند که در مجموع بازده بازار ارزهای دیجیتال را شکل می ‌دهد. در دنیای واقعیت، سود و یا ضرر از سرمایه ‌گذاری رمز ارز‌ها بیشتر از هر چیزی به شانس بستگی دارد.به گزارش سیناپرس، سقوط بازار در ژانویه ۲۰۲۲ حتی پس از تعدیل تورم نسبت به سقوط بازار سه‌ شنبه سیاه در سال ۱۹۲۹، ضرر‌های بیشتری را به همراه داشت.

اما باز هم در این شرایط نامطمئن، برترین رمزارزها در بازار به ویژه بیت کوین و اتریوم دنبال کنندگان خود را از دست ندادند و این وفاداری سرمایه‌ گذاران است که کوین‌ ها را با وجود عملکرد ضعیف در دوره ‌های مختلف از شکست در امان می ‌دارد.

بنابراین وفاداری سرمایه‌ گذاران احتمالاً سرنوشت ارزهای دیجیتال را در آینده تعیین می‌ کند، اگر سایر کوین‌ها نیز مانند بیت ‌کوین و اتریوم چنین دنبال‌ کنندگان ثابت قدمی داشته باشد، با دوام خواهند بود. علاوه بر این،  امروزه سرمایه گذاران می ‌توانند ارزهای دیجیتال را به روش‌ های مختلفی معامله کنند. آن‌ها علاوه بر استفاده از سرویس متمرکز، اخیراً توانایی معامله در صرافی های غیرمتمرکز را نیز به دست آورده‌ اند.

این مبادلات فلسفه عدم تمرکز را پیش می‌ برند و درعوض، بر قراردادهای هوشمند تکیه می‌کنند تا خریداران و فروشندگان را به هم پیوند دهند. 

باید توجه داشت که مسائل مربوط به مالکیت قانونی ممکن است پذیرش توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را کاهش دهد. به عنوان مثال، در وضعیت فعلی، NFT ها حقوق مالکیت قانونی را به موردی که به آن پیوند می‌دهد، اعطا نمی ‌کنند.

امروزه، اگر یک NFT روی بلاک ‌چین اتریوم و دیگری از همان فایل بر روی بلاک چین سولنا قرار بگیرد، راهی برای تعیین اینکه کدام یک اصلی است وجود ندارد. مداخله قانونی می‌تواند این مشکل را حل کند، اما در حال حاضر تقاضای کمتری برای این نوع اقدامات در NFT‌ها در مقایسه با سایر بخش‌های بازار کریپتو وجود دارد.

در کل به نظر میرسد افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال ادامه داشته باشد. بیت‌کوین نشان داد که یک دارایی می‌تواند از روایت‌های سوداگرانه پیشی بگیرد و به رشد قیمت خود ادامه دهد. آیا در آینده ارز‌های دیجیتال به رشد پایداری دست پیدا میکنند؟
ما پیش‌بینی می‌کنیم که با گذشت زمان، ارزهای دیجیتال با سایر دارایی ‌های موجود در بازار از جمله طلا همگرا شوند نه اینکه آنها را از بین ببرند و جایشان را بگیرند.

به گزارش سیناپرس،بیت کوین توانست از طریق مشارکت با مجموعه هایی مانند مایکروسافت (MSFT) و اقتصاد دولتی کشورهایی مانند السالوادور، تا حدودی شک و تردیدها را از بین ببرد. این روابط مشروعیت آن را تقویت کرده و موارد استفاده آن را افزایش داده است.
به طور مشخص، علیرغم نوسانات قابل توجه در بازارهای ارزهای دیجیتال در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، حجم معاملات این حوزه همچنان به رشد خود ادامه داده است. 

در این میان مقررات واضح می تواند این روند را تسریع بخشد هر چندیکی از بخش‌ های قابل توجه خدمات مالی که به شدت در برابر مشارکت ارزهای دیجیتال مقاومت کرده است بانک‌ها هستند. البته در بسیاری از موارد، بانک‌ها تمایل خود را برای پاسخگویی به تقاضای مصرف ‌کنندگان برای خدمات ارزهای دیجیتال ابراز کرده ‌اندو من پیشرفت ‌های نظارتی متعددی را در چند سال آینده پیش ‌بینی می ‌کنم که منجر به پذیرش ارز دیجیتال به ‌عنوان نوعی روش پرداخت می شود.

اما در عین حال اعتقاد دارم ارزهای دیجیتال نمی توانند به تنهایی جای پول را بگیرند اما می توانند بصورت موازی در کنار پول قرار بگیرند. از نظر علمی و عملی، تنها زمانی رمزارزها یا رمز پول میتواند جای اسکناس را بگیرد که هر دولتی اقدام به تولید رمز خاص خود کرده و این رمز پول ها تحت نظر بانک های مرکزی باشد و برای مثال دوج کوین نمی تواند جای اسکناس را بگیرد چون با نظرات افراد، تغییر قیمت داده و بی ثبات می شود .

در خاتمه بار دیگر تاکید می کنم که به نظر می رسد در اینده نزدیک رمزارزها و رمز پولها  قسمت مهمی از زندگی مالی هر فرد و جامعه ای را تشکیل خواهد داد و همه ما ناگزیر از به کار گرفتن انها  در مراودات مالی خواهیم بود.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا