ایجاد بستری برای اشتغال زایی جوانان با توسعه مراکز نوآوری

به گزارش سیناپرس، دکتر محمد حسین بهشتی، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به برنامه های این معاونت برای تحقق شعار" تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" اشاره کرد و به خبرنگارسیناپرس گفت: هم اکنون معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری از3 بخش" مرکز طرح های کلان ملی"، " دفتر نوآوری و کسب و کار نوین" و " دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار" تشکیل شده است. هریک از این بخش ها امسال برای تحقق این شعار برنامه هایی را در دست اجرا دارد. به عنوان مثال امسال بر اساس نیاز جامعه در بخش مرکز طرح های کلان ملی فراخوانی به شرکت های فعال در حوزه محیط زیست، سلامت و امنیت غذایی داده ایم و برای حمایت از آنها دعوت به عمل آورده ایم.

استاد تمام گروه پژوهشی کامپوزیت پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران افزود: در حال حاضر خیلی از شرکت ها به مسائل فنی دقتی زیادی دارند در صورتی که بحث بازار و فروش در دراز مدت بسیار حائز اهمیت تر است. این مساله روی مدیریت کسب و کار، بازاریابی و فروش آنها اهتمام بیشتری دارد.

وی اظهارداشت: هم اکنون بسیاری از شرکت های دانش بنیان به خصوص شرکت های نوپا، معضلات زیادی در این بخش ها دارند؛ بخش اعظم این مشکلات مربوط به خود آنهاست که باید برنامه ریزی بهتری داشته باشند تا بتوانند ضمن افزایش سطح توانمندی های خودشان، منابع مالی و انسانی شان را نیز بهتر مدیریت کرده و تعامل بهتری با بازار برقرار کنند.

وی ادامه داد: این شرکت ها برای اینکه بتوانند بیشتر مثمر ثمر واقع شوند نیازمند مساعدت های فکری و حمایت های معنوی بیشتر در حوزه برنامه ریزی، مدیریت کسب و کار، مدیریت منابع انسانی و مالی، حوزه بازاریابی و فروش و همچنین بازارسازی محصولات شان هستند به همین دلیل ما احساس کردیم که امسال شرکت های طرف قراردادمان( مجریان طرح های ملی، شرکت های دانش بنیان و فناور) را بیشتر مورد حمایت قرار دهیم.

وی تصریح کرد: امسال سعی داریم طرح هایی که پیچیدگی فناوری بالای دارند را نیز مورد حمایت قرار دهیم زیرا احتمال دانش بنیان شدن این محصولات خیلی زیاد است. همچنین در نظر داریم به طرح هایی که محصولات دانش بنیان تولید می کنند یا تجاری سازی می شوند نیز درصدی تسهیلات بلاعوض اعطا کنیم.

وی افزایش مراکز کارآفرینی و مراکز رشد، توسعه زیست بوم نوآوری، توسعه پارک ها و خانه های خلاق را از دیگر برنامه های امسال این معاونت در دفتر نوآوری کسب و کارهای نوین برشمرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: ارائه تسهیلات تجاری به شرکت های نوپایی مستقر در مراکز رشد، کارآفرین و پارک های علم و فناوری از دیگر برنامه ایی است که امسال ما در دفتر نوآوری کسب و کارهای نوین پیگیر آن هستیم.

بهشتی اظهارداشت: امسال سعی کرده ایم یک مقدار مبلغ تسهیلات تجاری سازی را افزایش دهیم. همچنین در نظر داریم اگر اعتبارات خوبی نیز جذب کنیم، میزان ارائه تسهیلات تجاری سازی در این بخش را افزایش دهیم و توجه بیشتری به شرکت هایی که محصولاتی با پیچیدگی فناوری دارند، داشته باشیم.

وی افزود: همچنین امسال در بخش کانون های دانش، صنعت و بازار نیز توجه بیشتری به نمایشگاه ایران ساخت داریم تا بتوانیم در زمینه صادرات به شرکت ها کمک کنیم.

وی تاکید کرد: قطعا با افزایش مراکز نوآوری و ارائه تسهیلات تجاری سازی به شرکت های نوپا و توسعه بازار صادراتی محصولات دانش بنیان، میزان اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی مان افزایش پیدا می کند.

بهشتی اظهارداشت: عمدتا بحث ارتباط دانشگاه و صنعت را معاونت پژوهشی و معاونت فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال می کند. البته خوشبختانه امسال با ایجاد مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ها، بسیاری از اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان برای تاسیس شرکت های جدید و تولید و توسعه محصولات فناورانه و نوآورانه ترغیب و تشویق شده اند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان به سیناپرس گفت: در حال حاضر توسعه این شرکت ها و تولید محصولات جدید نسبت به سال های پیشین باعث شده یک مقدار میزان مشکلات جامعه کمتر و ارتباطات بیشتر شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در راستای این برنامه ها زمانی که یک شرکت های نوپا متولد می شوند و شکل می گیرند، برای رشد، توسعه و ورود به بازار و بحث تجاری سازی محصولات آنها حمایت هایی مالی و معنوی را انجام می دهد.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا