تحقیقات علمی در برخی کشورها مغرضانه است

به گزارش سیناپرس، یافته‌ های جدید محققان نشان می‌د هد که یک سوگیری استنادی در علم وجود دارد که می ‌تواند به این معنی باشد که صداهای متنوع در سطح جهانی کمتر شنیده شده و به رسمیت شناخته می ‌شوند.

بر این اساس مشخص شد مقالات علمی از استنادهایی برای تأیید آثار قبلی استفاده می کنند که به تحقیق کمک کرده است، که در فهرستی از منابع جمع آوری شده است. برای نمونه مقاله ای که در بسیاری از فهرست های مرجع گنجانده شده است، بسیار مورد استناد قرار گرفته است.

برای بررسی دقیق این موضوع، چارلز گومز و همکارانش متن و استناد های نزدیک به ۲۰ میلیون مقاله علمی در ۱۵۰ زمینه را که بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ منتشر شده ‌اند را بررسی کردند. نویسندگان معیاری را ایجاد کردند که تفاوت بین تعداد استناد هایی که برای یک مقاله بر اساس متن مورد انتظار است را نشان می‌ دهد.

یافته های این مطالعه نشان داد: تعداد کمی از کشورها (مانند ایالات متحده آمریکا، انگلستان و چین) در هسته تحقیقات علمی قرار داشتند و ایالات متحده آمریکا برجسته ترین کشور در همه زمینه های علمی جهان بود. به عبارت دیگر، مقالات دانشمندان این گروه اصلی بیشتر از سایر کشورها به عنوان مثال برزیل، مکزیک و ترکیه، مورد استناد قرار می‌گیرند،

به گزارش سیناپرس، حتی اگر این مقالات موضوعات مشابهی را پوشش دهند. نویسندگان این مطالعه همچنین دریافتند که شکاف موجود بین کشورهایی که نامشان در استنادهای مقالات بیش از حد یا کمتر ذکر شده اند در طول زمان افزایش یافته است.
نویسندگان نتیجه می گیرند: مقالات تحقیقاتی برخی از کشورها به طور سیستماتیک در تحقیقات علمی نادیده گرفته می شوند. در نتیجه، دانش این کشورها در علم جهانی گنجانده نشده است. این موضوع  ممکن است مانع رشد علمی جهانی شود.
به گزارش سیناپرس، شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Human Behaviour منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا