با تمرین تنفس فشار خون را کنترل کنید

به گزارش سیناپرس، فشار خون یکی از مشکلات جدی و تهدید کننده سلامت محسوب می شود. به طور معمول افراد دارای فشار خون باید به طور دائم از داروهای ویژه ای استفاده کنند. در این میان اما روش های مبتنی بر تمرین تنفسی می تواند به کنترل فشار خون در کنار درمان دارویی کمک شایانی کند.

گفتنی است در دهه ۸۰ میلادی  تمرین تقویت عضلات دمی موسوم به IMST   برای بهبود عضلات تنفسی در افراد مبتلا به بیماری های ریوی مانند برونشیت، آسم و آمفیزم ایجاد شد. این تمرین شامل تنفس عمیق از طریق یک دستگاه دستی است و با افزایش ظرفیت ریه عملکرد تنفس فرد را بهبود بخشیده و شرایط ریه را بهتر می کند.
این موضوع دستمایه گروهی از پژوهشگران شد تا راهکاری برای بهبود فشار خون به کمک تمرین تنفسی پیدا کنند.

دکتر دانیل کریگهد، سرپرست این تیم مطالعاتی در مورد موضوع فوق، گفت: IMST اساساً تمرین قدرتی برای عضلاتی است که با آنها تنفس می کنید. این کاری است که می توانید در خانه یا محل کار خود بدون نیاز به تعویض لباس انجام دهید و به نظر می رسد که برای کاهش فشار خون و احتمالاً افزایش عملکرد شناختی و فیزیکی بسیار مفید است.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات سال ۲۰۱۶، نشان داد که ۳۰ استنشاق در روز با مقاومت بیشتر به بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب کمک می کند. این عارضه در میان افرادی که عضلات تنفسی ضعیفی دارند، رخ می ‌دهد. در این شرایط ماهیچه‌ های گلو شل شده و راه هوایی را در طول خواب مسدود می ‌کنند. خروپف و تنگی نفس از علائم قابل توجه آپنه انسدادی خواب هستند.

شرکت‌ کنندگان در این مطالعه، پس از یک دوره شش هفته‌ ای، علاوه بر داشتن خواب آرام ‌تر، یک عارضه جانبی غیرمنتظره از درمان را نیز تجربه کردند.

پژوهشگران دریافتند پس از تمرین تنفسی، فشار خون سیستولیک آزمودنی ‌ها به ۱۲ میلی‌ متر جیوه کاهش می ‌یابد که بالاتر از بسیاری از داروها و دو برابر بیشتر از تأثیر ورزش هوازی است.
به گزارش سیناپرس، در واقع اگر میزان طبیعی بالای فشار خون سیستولیک ۱۳۰ میلی ‌متر جیوه باشد، بدان معناست که ۳۰ بار استنشاق در روز این میزان را به ۱۱۸ میلی ‌متر جیوه کاهش می‌ دهد.

شکی نیست که ۳۰ دقیقه تمرینات هوازی روزانه می تواند فشار خون را کاهش دهد، اما تنها ۵ درصد از بزرگسالان به این توصیه عمل می کنند و به این میزان ورزش می کنند.
از سوی دیگر ۶۵ درصد افراد میانسال از فشار خون بالا رنج می برند. نتایج اولیه کارآزمایی بالینی اخیر تأیید کرد که گروه IMST در برخی از تست ‌های حافظه و شناختی و همچنین بهبود در عملکرد شریان بزرگ و کاهش فشار خون بهتر عمل کردند.
در خاتمه گفتنی است شرح کامل این مطالعه در کنفرانس زیست شناسی تجربی در اورلاندو ارائه شده و چکیده آن در مجله تخصصی FASB منتشر شد.

مترجم: مولود یوسفی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا