کشاورزی بدون خاک کلید اصلی حل بحران غذایی جهان

به گزارش سیناپرس، یکی از بحران های فعلی جهان این است که خاک با کیفیت خوب برای رشد محصولات کشاورزی برای تغذیه جمعیت در حال افزایش جهان در حال کمیاب شدن است.

در این میان یکی از دغدغه های اصلی دانشمندان، ابداع روش هایی برای بهبود کیفیت خاک و محصولات کشاورزی است و پاسخ به این سوال است که آیا راهی برای تولید غذا بدون نیاز به خاک وجود دارد؟ در حال حاضر چندین مجموعه علمی پژوهشی دقیقاً این هدف را دنبال کرده و از روش های مختلفی مانند کشت محصولات زیر آب، استفاده از رطوبت غنی از مواد مغذی یا استفاده از تفاله قهوه به عنوان کود استفاده می کنند.

از نظر علمی چند روش ثابت برای کشاورزی بدون خاک وجود دارد، روش هایی مانند مانند ایروپونیک، که در آن ریشه ‌های گیاهان آویزان شده و با یک غبار غنی از مواد مغذی اسپری می ‌شوند. روش دیگری که برای کشاورزی بدون خاک بسیار امید بخش است، روش آکواپونیک محسوب می شود که در آن ماهی ها در کنار گیاهان پرورش داده شده و از فضولات آنها برای تغذیه گیاهان استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس، لازم به ذکر است که استفاده از این روش ها نه تنها  ما را قادر به رشد غذا بدون نیاز به خاک برای تهیه محصولات در زمین می کند، بلکه می تواند برای اقامت انسان در ماه یا مریخ نیز کلیدی باشد. به طور کلی توانایی رشد گیاهان بدون خاک برای داشتن یک منبع غذایی قابل اعتماد و کمک به بشر برای حفظ حضور در سیارات دیگر کلید خواهد بود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا