پدیده ای عجیب به نام خرچنگ سفید پشمالو

به گزارش سیناپرس، خرچنگ سفید پشمالو یا (yeti crab) که با نام squat lobster نیز شناخته می شود یکی از شگفت انگیزترین موجودات آبزی است. در بین جانورشناسان یک شوخی مصطلح وجود دارد که می گویند  اگر یک چکمه سفید پشمالو و یک خرچنگ عاشق یکدیگر شده و بچه دار می شدند، فرزندشان به این شکل در می آمد.

خرچنگ یتی نام خود را از یتی یا غول افسانه ای پشمالو و سفید کوه های هیمالیا گرفته است. در حقیقت خرچنگ‌های یتی که روی پاها و چنگال‌ هایشان زائده های سفیدی شبیه مو دارند.

این جانور در اعماق اقیانوس در کنار دریچه ‌های گرمابی و تراوش‌ های سرد زندگی می کنند. در سال ۲۰۰۵، زمانی که دانشمندان خرچنگ یتی را در پشته اقیانوس آرام در نزدیکی قطب جنوب کشف کردند، متوجه شدند که نه تنها به گونه جدیدی برخورد کرده اند، بلکه یک خانواده کاملاً جدید را که بعداً Kiwaidae نامیده می شود، پیدا کرده اند.

به گزارش سیناپرس، یک سال بعد، گونه دومی کشف شد که بازوهای عجیبی داشته و آن ها را به شکلی غیر عادی تکان می داد.

تصور می ‌شود که این رقص عجیب به تغذیه کلونی ‌های باکتریایی که روی بازوهایش رشد می ‌کنند کمک می‌ کند. این حرکت آب را تحریک می کند و باکتری ها را در منابع تازه اکسیژن و مواد مغذی غوطه ور می کند. آنها سپس توسط خرچنگ خورده می شوند. این خرچنگ از قطعات دهانی شانه مانند برای برداشت باکتری از اندام های پرزدار خود استفاده می کند.
گونه دیگری از خرچنگ یتی نیز وجود دارد که در سال ۲۰۱۰  کشف شد که در منافذ هیدروترمال در قطب جنوب زندگی می کند. این گونه جدید، خرچنگ هوف نامیده می ‌شود.

مترجم: ناصر پورقدیمی