ناسا نوزدهم ژوئن را برای آزمایش حیاتی موشک SLS اعلام کرد

 ناسا قصد دارد در تاریخ ۱۹ ژوئن آزمایش سوختگیری حیاتی موشک "سامانه پرتاب فضایی"(SLS) را انجام دهد.

موشک SLS اولین پرتاب عملیاتی خود را در ماموریت "آرتمیس ۱"(Artemis ۱) انجام خواهد داد تا یک کپسول بدون سرنشین موسوم به "اوریون"(Orion) را به سفری به دور ماه بفرستد. اما قبل از اینکه "آرتمیس ۱" بتواند راه‌اندازی شود، موشک SLS و کپسول اوریون باید یک مجموعه آزمایش مهم را پشت سر بگذارند که به عنوان "تمرین لباس خیس" شناخته می‌شود.

مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که قصد دارند در تاریخ ۶ ژوئن، "آرتمیس ۱" را از ساختمان عظیم مونتاژ در مرکز فضایی "کندی" ناسا در فلوریدا دوباره روی سکوی پرتاب ببرند.

این اولین تلاش برای انجام این آزمایش نیست. اولین تلاش ناسا برای اجرای آزمایش تمرین لباس خیس در تاریخ ۱ آوریل و حدود دو هفته پس از خروج موشک SLS از ساختمان مونتاژ آغاز شد که با موفقیت همراه نبود و به تعویق افتاد.

اکنون مقامات ناسا اعلام کرده‌اند که انتظار دارند این آزمایشِ تقریباً ۴۸ ساعته را از تاریخ ۱۹ ژوئن آغاز کنند.

چندین مشکل فنی در هنگام انجام تمرین لباس خیس در ماه گذشته ظاهر شد، از جمله گیر کردن دریچه و نشت هیدروژن در یکی از لوله‌های موشک SLS که آن را به برج پرتاب متحرک متصل می‌کند که موجب تعویق آن شد.

تیم عملیات "آرتمیس ۱" تاکنون سه بار تلاش کرده است تا موشک SLS را سوخت‌رسانی کند، اما در نهایت موفق به تکمیل این آزمایش نشده است و در نهایت موشک و کپسول را برای تعمیر در تاریخ ۲۵ آوریل به ساختمان مونتاژ بازگرداندند.

مقامات ناسا چندین مورد از اصلاحات را در این مدت انجام داده‌اند. برای مثال، در مورد نشتی آن لوله مشخص شد که برخی پیچ‌ها و مهره‌ها به شکل ناخواسته و غیرمنتظره شل شده‌اند و مهر و موم آنها دچار مشکل است.

"جان بِلِوینز" مهندس ارشد برنامه SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در آلاباما توضیح داد: این مهرها با گذشت زمان مستهلک می‌شوند. ما قبلا آنها را محکم کرده بودیم، اما اکنون متوجه شدیم که این مهر و موم‌ها کهنه شده‌اند.

وی نسبت به انجام این تعمیرات و اصلاحات ابراز اطمینان کرد و گفت که اعضای تیم "آرتمیس ۱" اقداماتی را برای جلوگیری از نشتی انجام داده‌اند.

همچنین یک سوپاپ چک هلیوم و سخت افزار مربوط به مرحله بالایی موشک SLS نیز که به آن "مرحله پیشران برودتی موقت"(ICPS) می‌گویند، تعویض شده است. تغییراتی در اتصالات ICPS نیز انجام شده است که در قطع سریع سوخت بین موشک و برج پرتاب سیار در حین بلند شدن نقش دارند.

مقامات ناسا همچنین گفته‌اند که آشکارسازهای نشت اضافی نیز به اجزای سیستمی که مسئول مدیریت هیدروژن مایع هستند، اضافه شده است.

در حالی که موشک SLS در این مدت تحت تعمیر و نگهداری بوده است، سکوی پرتاب این ماموریت موسوم به "پد ۳۹B" نیز برخی ارتقاهای مورد نیاز را دریافت کرده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا