عکس العمل ماهی ها در برابر گرمایش آب اقیانوس ها

 در پی گرم شدن آب اقیانوس ها این مطالعه دستاورد های فراوانی را برای محققان به ارمغان خواهد آورد.

دانشمندان دانشگاه جیمز کوک 60 ماهی خاص در جزیره مرجانی هرون در مناطق جنوبی استرالیا را علامت گذاری کردند. هر یک از ماهی ها به یک نوع دستگاه فرستنده خاص مجهز بودند و به صورت جداگانه شناسایی می شدند .همچنین این فرستنده میزان عمق حرکت ماهی ها را به گیرنده نزدیک جزیره ارسال می کرد.

تیم تحقیقاتی عوامل بسیاری از قبیل دما، فشار هوا، باد و جزر و مد دریا را در نظر گرفتند ولی یافته ها نشان می دهد که فاکتور دما بر رفتار ماهی ها بسیار تاثیر گذار است.

سرپرست این محققان دکتر لین کوری گفت: بیشتر مطالعات انجام گرفته، اثر گرمایش اقیانوس ها را بر روی زندگی ماهی ها مورد بررسی قرار داده اند ولی هیچ گاه  میزان پراکندگی ماهی ها بر اثر افزایش دما مورد توجه قرار نگرفته است.وی افزود: این نوع خاص ماهی که مورد بررسی قرار گرفتند، از نظر تجاری نیز برای ما اهمیت فراوانی دارند. این گونه از ماهی ها در نزدیکی صخره های مرجانی زندگی می کنند و پس از ماهی قزل آلا، جایگاه دوم محبوبیت را بین مردم منطقه دارد.

لین کوری اضافه کرد :اگر در آینده این ماهی ها در اعماق کم شنا نکنند، ماهیگیران باید تلاش بیشتری برای به دام انداختن آن ها انجام دهند و نکته قابل توجه اینجاست که این ماهی ها می تواند در عمق 160 متری از سطح آب نیز شنا کند و اگر هم به عمق پایین تر نروند، برای فرار از گرما به عرض های پایین تر و آب های خنک تر کوچ می کنند.

دکتر کوری به مرحله بعدی مطالعه خود نیز اشاره کرد که در آن به این سوال که"آیا ماهی ها می توانند با گرم تر شدن آب دریا سازگار شوند یا نه؟" پاسخ می دهد. همجنین او می خواهد تحقیقات خود را بر روی گونه های دیگر ماهی ها نیز انجام دهد.

منبع

  

 
 
 
 
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا