طبقه‌ بندی محصولات کشاورزی با پردازش تصویر ممکن شد

 یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات کشاورزی، طبقه‌بندی محصولات خود بر اساس کیفیت جهت استفاده در کاربردهای مختلف است.

محصولات زراعی پس از برداشت از مزرعه و قبل از ارائه به بازار، نیازمند بررسی‌های متنوعی از جنبه‌های شکل، اندازه، تشخیص رنگ، نقص ظاهری، آسیب‌دیدگی و پوکی، لکه، کرم‌خوردگی، تشخیص معیارهای زیستی، جداسازی مواد خارجی مانند پوست، سنگ و سایر موارد هستند که این موارد در بسیاری از نقاط کشور توسط نیروی انسانی صورت می‌گیرد.

طبیعی است که انجام این طبقه‌بندی توسط انسان، با خطا و سرعت کمی همراه خواهد بود. بنا بر همین ضرورت، محققان کشورمان موفق به ساخت دستگاه سورتینگی شده‌اند که با استفاده از فناوری پردازش تصویر و هوش مصنوعی، طبقه‌بندی محصولات کشاورزی را با خطای بسیار کم و در کسری از ثانیه انجام می‌دهد.

این کارکرد سبب شده تا فرآیند تشخیص ابعاد محصول، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در مقیاسی فراتر از جشم انسان رقم بخورد.

این دستگاه قادر است محصولات مختلف کشاورزی را در درجه‌های مختلف صادراتی با کیفیت‌های متفاوت طبقه‌بندی کند. عمده مشتریان این محصول، صادرکنندگان و افرادی هستند که برای کیفیت، اهمیت بسزایی قائل هستند.

همچنین، قیمت دستگاه تولیدی این شرکت، در حدود یک‌سوم مشابه خارجی است که از نظر جلوگیری از ارزبری، بسیار حائز اهمیت است. این دستگاه که برای جلوگیری از خام‌فروشی تولید شده است، نخستین محصول ایران‌ساخت این حوزه به حساب می‌آید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا