سهم شرکت‌ های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی به 20 درصد می‌ رسد

به گزارش سیناپرس اردبیل، علی‌اکبر مویدی در نشست با مسئولان حوزه ترویج و تحقیقات بخش کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی کاروان ترویج را برای حضور در استان‌های مختلف راه‌اندازی کرده که هدف اصلی ارتقا بهره‌وری است.

وی تصریح کرد: بعد از استان کرمانشاه به عنوان پایلوت این طرح، استان اردبیل دومین مقصد کاروان بهره‌وری، ترویج و توسعه آموزش در نظر گرفته شده که هفته آینده این کاروان به اردبیل سفر خواهد کرد.

معاون وزیر و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما در قالب این کاروان تلاش می‌کنیم تا در خدمت کشاورزان با محوریت مزرعه و مراکز تولیدی باشیم تا جدیدترین یافته‌های علمی،‌دانشگاهی، پژوهشی و تحقیقاتی را به زارعین و بهره‌برداران منتقل کنیم.
مویدی افزود: در بخش کشاورزی باید وابستگی به منابع را به رویکرد وابستگی به دانش تغییر دهیم چرا که راهی جز ترویج‌، پژوهش و رویکرد علم‌محور نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در کنار بالا رفتن سواد و دانش بهره‌برداران بخش کشاورزی، باید از روش‌های سنتی کشت و زرع پرهیز کرده و نگاه واقع‌بینانه را منطبق بر سیاست‌گذاری‌های کشور در تولید محصولات استراتژیک انجام داد.

مویدی پایین بودن سهم شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی را تا چهار درصد یادآور شد و اضافه کرد: قرار است در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» این ظرفیت به 20 درصد ارتقا یابد که راهکار اصلی ما تقویت علم و دانش در این حوزه و راه‌اندازی کاروان‌های تخصصی در این بخش با هدف ارتقا بهره‌وری است.

وی بیان کرد: طرحی را با عنوان فرصت‌های مطالعاتی مزرعه با مشارکت متخصصان امر در نظر گرفتیم تا دانش خود را در اختیار کشاورزان در سر مزرعه قرار دهیم.

مویدی رویکرد اصلی فعالیت این کاروان ترویجی را ارتقا بهره‌وری بیان کرد و ادامه داد: تنها راه برون‌رفت ما از مشکلات موجود، توجه به افزایش بهره‌وری و تولید استاندارد است تا قابلیت صادرات به کشورهای مختلف پیدا کند.

معاون وزیر و رئیس مؤسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی تعامل بهتر با کشاورزان مناطق مختلف را با بهره‌گیری از این ظرفیت به وجود آمده یادآور شد و اظهار کرد: سعی ما بر این است تا زنجیره تولید را مورد حمایت قرار داده و از توان یک‌هزار و 800 عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها در تقویت نظام تولید بیش از گذشته استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا