مطالعه دقیق ژنتیکی مردم پمپئی و هرکولانیوم

به گزارش سیناپرس، بررسی  دی ان ای مردی که پس از فوران کوه وزوویوس در سال ۷۹ پس از میلاد در پمپئی ایتالیا درگذشت، اسرار شگفت ‌انگیز جدیدی را در مورد دنیای باستان فاش می ‌کند.

دانشمندان به تازگی اولین توالی ژنوم انسانی قربانیان پمپئی را تکمیل کردند. تا به حال، تنها بخش های کوچکی از دی ان ای بقایای انسانی و حیوان در پمپئی توالی یابی شده بود. برای این مطالعه پیشگامانه، تیمی به رهبری گابریله اسکورانو، استادیار ژئوژنتیک در دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، بقایای دو قربانی آتشفشان وزوو را که در خانه صنعتگر در پمپئی پیدا شده بودند، بررسی کردند.

با توجه به شکل، ساختار و طول اسکلت ها، محققان دریافتند که یکی از آنها متعلق به مردی ۳۵ تا ۴۰ ساله و دیگری متعلق به زنی بالای ۵۰ سال بود.به گزارش سیناپرس،  محققان دی ان ای باقی مانده در هر دو اسکلت را استخراج کردند، اما تنها توانستند کل ژنوم را از بقایای نمونه مذکر توالی یابی کنند، زیرا دی ان ای اسکلت باستانی زن دارای شکاف هایی در توالی بود.

بر اساس گزارش های موجود، دی ان ای  این مرد با DNA ۱۰۳۰ دی ان ای باستانی دیگر و ۴۷۱ مورد دی ان ای ساکنین اوراسیا غربی مدرن مقایسه شد. این مطالعه نشان داد که وی بیشتر شبیه به ایتالیایی‌ های مرکزی مدرن و افرادی بود که در دوران امپراتوری روم در ایتالیا زندگی می ‌کردند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، زمانی که دانشمندان دی ان ای میتوکندری و کروموزوم Y او را تجزیه و تحلیل کردند، گروه‌ هایی از ژن‌ ها را نیز یافتند که معمولاً در مردم ساردینیا یافت می ‌شود.

نویسندگان این مطالعه همچنین گفتند: این یافته ها نشان می دهد که ممکن است سطوح بالایی از تنوع ژنتیکی در سراسر شبه جزیره ایتالیا وجود داشته باشد. مطالعات بعدی باستان شناسان نیز نشان می دهد که این مرد احتملا به سل مبتلا بوده باشند.

به گفته محققان، ممکن است بتوان با موفقیت دی ان ای باستانی ساکنین پمپئی را بازیابی کرد، زیرا مواد آزاد شده در طول فوران ممکن است در برابر عوامل محیطی تخریب کننده از جمله اکسیژن اتمسفر از ساختار دی ان ای قربانیان محافظت کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی گزارش های علمی (Scientific Reports) منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا