آیا سردرد میگرن با مصرف گیاهان دارویی کاهش پیدا می کند؟

آیا سردردهای میگرن را می توانیم با کمک گیاهان دارویی درمان کنیم؟ میزان استفاده از این گیاهان باید چقدر باشد؟

به گزارش سیناپرس، اختلال بینایی پیش از شروع درد، گز گز اندام ها، تهوع و استفراغ و حساسیت به نور از جمله علائم کلیدی میگرن است. میگرن سردرد شدیدی است که امکان دارد مرتبط با حساسیت غذایی، آلاینده ها، قاعدگی یا استرس باشد. با تغییراتی که در کشش دیواره شرایین مغزی همراه است. نشانه های درمان نشده ممکن است از چند دقیقه تا چند روز باقی بمانند.

برای رفع میگرن می توان از یاسمن زرد، اسطوخودوس و مخلصه استفاده کرد. گیاه یاسمن زرد، ضد درد قوی، آرامبخش، مناسب برای میگرون و درد عصبی(نورالژی) است. حداکثر مقدار مصرف این گیاه 5 قطره از تنتور 1 به 10 در آب چهار بار در روز و حداکثر دوز آن 5 میلی لیتر در هفته است. این گیاه در مراحل حاد به تنهایی مصرف می شود اما می توان آن را همراه چای اسطوخودوس برای میگرن های«داغ» یا همراهبا رزماری برای میگرن های«سرد» هم مصرف کرد. این گیاه را تنها باید طبق تجویز پزشک مصرف شود. مصرف بیش از اندازه آن ممکن است موجب تهوع و دوبینی شود.

اسطوخودوس نیز خاصیت آرامبخش، ضد درد و ضد اسپاسم دارد و مناسب میگرن های «داغ» است. 10 قطره از روغن آن را می توانید در 25 میلی لیتر روغن حامل رقیق کنید و در شروع درد شقیقه را با آن ماساژ دهید. دمکرده گل آن هم مفید است. پس از ماساژ، دمکرده گل اسطوخودوس و شاه پسند (مجموعا 30 گرم در نیم لیتر آب) به مقدار یک لیوان، سه بار در روز بنوشید. در دوران بارداری از مصرف مقادیر زیاد بپرهیزید.

مخلصه نیز خاصیت ضد التهاب، گشاد کننده عروق مغزی دارد و میگرن های داغ که با انقباض عروق مغز همراهند را تسکین می دهد. از این گیاه می توانید به عنوان پیشگیری روزی یک برگ بخورید. در صورت باقی ماندن درد هر 30 دقیقه 5 تا 10 قطره تنتوره مصرف کنید. این گیاه را می توانید با سایر آرامبخش ها و ضد دردها، مانند تنتور شاه پسند، مخلوط کنید و روزی سه بار هر بار 20 قطره مصرف کنید. در صورت استفاده از وارفاین از مصرف آن پیشگیری کنید. آثار جانبی خوردن برگ‌های این گیاه شامل زخم های دهان است.

*دکترعباس حاجی آخوندی، استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا