افزایش خطر لخته خون در سرطان پروستات

به گزارش سیناپرس، به طور عادی همه بیماران سرطانی در معرض افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی هستند، یک لخته خون خطرناک اما قابل درمان در وریدها که عامل اصلی مرگ و میر در بیماران سرطانی است.

در این میان اما سرطان پروستات شایع ترین سرطانی است که در مردان میانسال و مسن تشخیص داده می شود.  پژوهشگران در مطالعات جدید خود اشاره کردند که تحقیقات قبلی نشان داده است که مردان مبتلا به سرطان پروستات دو تا سه برابر بیشتر از افراد بدون سرطان در معرض ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی هستند.

محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات در پنج سال پس از تشخیص سرطان، ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی در مقایسه با افراد همسن بدون سرطان بودند. 

با توجه به پیشرفت های قابل توجه در مراقبت از سرطان پروستات در دهه گذشته، محققان می خواستند خطر این نوع از لخته شدن خون را در بیماران مبتلا به سرطان پروستات ارزیابی کنند. آنها کشف کردند که بیشترین خطر ترومبوآمبولی وریدی در شش ماه اول پس از تشخیص سرطان پروستات است.

یانینا لنز، از مرکز پژوهشی Bayer AG در برلین، آلمان،  در این رابطه می گوید: پزشکان معالج مردان مبتلا به سرطان پروستات باید از افزایش قابل توجه خطر خطر لخته شدن خون در این مردان، به ویژه در شش ماه اول پس از تشخیص سرطان، آگاه باشند.

به گزارش سیناپرس، محققان داده‌های مرتبط با سال ‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷  سوئد را برای ارزیابی میزان ترومبوآمبولی وریدی در بین بیش از ۹۲ هزار مرد مبتلا به سرطان پروستات و یک گروه مقایسه شامل بیش از ۴۶۶ هزار مرد بدون این بیماری تجزیه و تحلیل کردند.

آنها دریافتند: 3.2 درصد از بیماران مبتلا به سرطان پروستات در حدود ۵ سال پس از تشخیص سرطان خود به ترومبوآمبولی وریدی مبتلا شدند، در حالی که این میزان در مردان در گروه مقایسه 2.1 درصد بود. به گزارش سیناپرس، پس از در نظر گرفتن سایر عواملی مانند بیماری قلبی و درآمد که می تواند بر خطر لخته شدن خون تأثیر بگذارد، محققان به این نتیجه رسیدند که بیماران مبتلا به سرطان پروستات در پنج سال پس از تشخیص سرطان، ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی در مقایسه با افراد همسن بدون سرطان بودند. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن، روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ Open منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا