استارلاینر با موفقیت به زمین بازگشت

به گزارش سیناپرس، فضاپیمای استارلاینر متعلق به بوئینگ آمریکا، پس از اولین پرواز موفقیت آمیز بدون سرنشین به ایستگاه فضایی بین المللی در نیومکزیکو فرود آمد. این عملیات فرود ساعت ۶ و ۴۹ دقیقه عصر به وقت آمریکا و نیمه شب گذشته حدود ساعت ۳ بامداد به وقت ایران انجام شد.

بر اساس گزارش و تصاویر موجود، عملیات این فضاپیما حدود ۴۵ دقیقه قبل از فرود برنامه ریزی شده از مدار شروع شده و استارلاینر بدون مشکل خاصی در نیومکزیکو فرود آمد. این سفینه فضایی حدود ۲۷۰ کیلوگرم محموله ارسالی از ایستگاه بین المللی فضایی را با خود به زمین آورد.

این بخش، آخرین مرحله ماموریت استارلاینر محسوب می شد که در ۱۹ می از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به همراه ۳۶۰ کیلوگرم محموله با کمک موشک Atlas V به مدار زمین ارسال شده بود.

این فضاپیما یک روز پس از پرتاب، به طور خودکار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. در پی این موفقیت در انجام ماموریت بدون سرنشین، متخصصان ناسا و بوئینگ قصد دارند یک ماموریت سرنشین دار را به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی  برنامه ریزی و اجرا کنند.

به گزارش سیناپرس، وزن استارلاینر ۱۳ تن است و برای هفت خدمه و یک پرواز مستقل تا ۶۰ ساعت طراحی شده است. استارلاینر اولین بار طی یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۹ پرتاب شده بود که این عملیات به دلیل بروز نواقص فنی متعددی لغو شد.

نقص در سیستم اندازه گیری زمان پرواز به عنوان یکی از دلایل این شکست بوئینگ اعلام شد. به گزارش سیناپرس،  در تابستان سال گذشته، مهندسان بوئینگ تلاش دیگری برای راه اندازی این فضاپیما انجام دادند اما به دلیل مشکلات در سوپاپ های موتور این کار لغو شد.

در نهایت اما رویای بوئینگ محقق شده و استارلاینر بدون مشکل به ایشتگاه فضایی رفته و بازگشت. این عملیات فرود شب گذشته به طور مستقیم از وبسایت ناسا و کانال یوتیوب این شرکت پخش شد.

مترجم: حمید تعالی
منبع: upi و tass
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا