آیا ماموریت امروز استارلاینر موفق خواهد بود؟

به گزارش سیناپرس، هفته گذشته، نسل جدید فضاپیمای بوئینگ CST-100 Starliner از مجتمع پرتاب فضایی ۴۱ در کیپ کاناورال به مدار زمین اعزام شده و درایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت. این ماموریت علی رغم موفقیت کلی، نشان دهنده وجود نواقصی جدی در استارلاینر بود.

این برنامه، یک مشارکت عمومی بین ناسا و ارائه دهندگان پرتاب تجاری (اسپیس ایکس و بوئینگ)، با هدف ارائه حمل و نقل محموله و خدمه ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه به ایستگاه فضایی بین المللی از خاک آمریکا است.

باید اذعان داشت که این مأموریت با مشکلاتی جدی همراه بود که شامل خاموش شدن زودهنگام دو پیشرانه فضاپیما در طول مانورهای مداری می شود. به گزارش سیناپرس،با این وجود، این پرواز آزمایشی موفق پس از سه سال تأخیر، بررسی و اقدامات اصلاحی که پس از اولین تلاش ناموفق  OFT-1 انجام شد، یک دستاورد مهم بود. این فضاپیما قرار است پس از شش روز لنگر انداختن در ایستگاه فضایی بین‌المللی، امروز چهارشنبه از مدار زمین خارج شده و در مرکز فضایی وایت سندز در محدوده موشکی وایت سندز ارتش ایالات متحده در نیومکزیکو فرود بیاید.

به گزارش سیناپرس، نکته دیگری که از نظر فنی باید به آن اشاره کرد این است که استارلاینر در طول پرواز آزمایشی افت فشار محفظه ای را تجربه کرد که باعث شد دو پیشران از دو پیشران مانور مداری و کنترل نگرش OMAC  آن در حین ماموریت،  زودتر خاموش شوند. تیم فنی استارلاینر همچنین تأیید کردند که سیستم‌ های هدایت، ناوبری و کنترل کپسول فضایی در طول مأموریت عمل کرده، نرم‌افزار پرواز وظایف خود را همانطور که طراحی شده بود انجام می ‌داد و تولید برق مناسب بود.

استارلاینر همچنین تمام مانورهای خودران خود و همه مراحل اتصال به ایستگاه را با موفقیت اجرا کرد. در نهایت، این ماموریت داده های حیاتی در مورد نحوه عملکرد وسیله نقلیه در فضا و در طی مراحل اتصال مستقل ارائه کرد.

در فرایند آماده ‌سازی برای پرواز برگشت، فضانوردان ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ساعاتی پیش دریچه کپسول استارلاینر را بستند. این فضاپیما با بیش از ۲۷۲ کیلوگرم محموله باز خواهد گشت. از جمله تجهیزات ارسالی به زمین می توان به مخازن هوای قابل استفاده مجدد که بازسازی شده اند اشاره کرد. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: universetoday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا