شبکه متخصصین آموزش عالی راه اندازی می شود

علی باقر طاهری نیا صبح امروز در نشست خبری با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های جدید مؤسسه مذکور گفت: این مؤسسه ۵۴ ساله بوده و بیش از نیم قرن سابقه دارد و در واقع به عنوان کانون تفکر آموزش عالی ایفای نقش می‌کند. کانون تفکر آموزش عالی یعنی کانون تصمیم ساز، کانونی که متولی انجام مطالعات بنیادین برای تحول در آموزش عالی است.

وی ادامه داد: مؤسسه دارای گروه‌های پژوهشی است که متناسب با نیاز آموزش عالی راه اندازی شده است و در واقع مؤسسه یک نقش ریل گذار بنیادین را برای آموزش عالی کشور دارد.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی افزود: بر اساس اساسنامه مؤسسه بند ۱۸ از ماده ۲ یکی از مأموریت‌های مؤسسه مشارکت مؤثر در برنامه توسعه آموزش عالی است.

وی به دانشگاه پژوهی به عنوان مأموریت دیگر مؤسسه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها و نهادها برای مدیریت درست نیاز به مطالعات روشمند دارند تا تصمیمات دانش پایه ای بگیرند که مبتنی بر مطالعات مؤسسه است.

تدوین برنامه بخش آموزش عالی برنامه هفتم

وی ادامه داد: بر همین اساس تدوین برنامه بخش آموزش عالی برنامه هفتم با محوریت توسعه بر عهده مؤسسه گذاشته شده است که معاونت‌های وزارت علوم در این برنامه مشارکت دارند و نمایندگان خود را معرفی کرده‌اند، فکر می‌کنیم تا پایان تابستان بتوانیم نسخه نهایی آن را ارائه دهیم.

وی به تولید و نشر دانش در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: از مأموریت‌های دیگر مؤسسه تولید و نشر دانش آموزش عالی است که در ذیل دانشگاه پژوهی کارگاه‌هایی برای آن برگزار می‌شود.

مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: همچنین برنامه‌ها و فعالیت‌های هیأت امنای منطقه ۲ پژوهشی و دبیری مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور بر عهده مؤسسه است که ۱۶ پژوهشگاه تحت پوشش آن فعالیت می‌کنند همچنین مرجعیت رسمی آمار آموزش عالی کشور مطابق با بند ۳ ماده ۲ اساسنامه مؤسسه بر عهده مؤسسه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: از دیگر مأموریت‌های مؤسسه رصد اشتغال دانش آموختگان است، این کار از ۵۰ سال پیش در مؤسسه آغاز شده است. و ما از طریق این رصد، توان تولید گزارش‌هایی را داریم که به دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها در خصوص دوره توقف و انتظار اشتغال بازخورد بدهند.

۲۱اقدام نوآورانه مؤسسه

طاهری نیا به اقدامات نوآورانه مؤسسه اشاره کرد و گفت: طی ۵ ماه و ۱۲ روزی که فعالیت خود را در مؤسسه آغاز کرده‌اند ۱۲ اقدام نوآورانه داشته‌ایم که می‌توان به ایجاد شبکه شماع، شبکه متخصصین آموزش عالی اشاره کرد که قصد داریم در این شبکه متخصصان حوزه آموزش عالی کشور را سازماندهی کنیم تا مطالعات پشتیبانی تصمیمات وزارت علوم را غنای کامل ببخشیم.

شبکه متخصصین آموزش عالی راه اندازی می‌شود

وی در ادامه افزود: فعالیت‌های مقدماتی ایجاد شبکه متخصصان آموزش عالی انجام شده است و قرار است متخصصان را در قالب میزهای پژوهشی سازماندهی و میزها را مساله محور و عملیاتی تعریف کنیم. در گام بعدی این شبکه می‌تواند شبکه متخصصان بین المللی هم باشد.

طرح انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی

وی در ادامه از دیگر اقدامات نوآورانه به تولید بسته‌های سیاستی مدیریتی اشاره کرد و گفت: در پنج ماه گذشته در هر هفت روز یک مساله برای مطالعه به مؤسسه ارجاع شده است به عنوان مثال می‌توان به تدوین مدل جامع تألیف کتاب درسی دانشگاهی اشاره کرد، همچنین به آسیب شناسی لایحه پیشنهادی سنجش و پذیرش دانشجو، راهکارهای افزایش خودباوری و هویت مداری در دانشجویان و انجام پایان نامه و رساله به صورت گروهی و الزامات آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های نوآورانه‌ای که انجام شده است نظامی را طراحی کرده‌ایم که از طریق آن ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی بیان و ترجمه می‌شود و اسم آن «از ما» است (ایده زبان مدیران اجرایی). از این طرح برای احیای پژوهش‌هایی که قبلاً نیز انجام شده استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مؤسسه مرجع رسمی آمار آموزش عالی است به شکل دوره‌ای بنا داریم در راستای جهاد تبیین گزارش‌های تحلیلی و ادواری آماری از آموزش عالی را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین طی ۵ ماه و ۱۲ روز گذشته هر ۱۰ روز یک تفاهم نامه همکاری جدید با ذی نفعان وزارت آموزش عالی منعقد کرده‌ایم.

رصد پایش پایبندی دانشگاه‌ها به برنامه‌های مصوب

وی ادامه داد: همچنین تدوین گزارش دوره‌ای عملکرد وزارت علوم به مؤسسه واگذار شد و همچنین رصد پایش پایبندی دانشگاه‌ها به برنامه‌های مصوب از دیگر طرح‌هایی است که توسط مؤسسه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت مؤسسه هر پنج روز یک اقدام نوآورانه داشته است و همچنین گروه آینده پژوهی آموزش عالی در مؤسسه راه اندازی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا