خوردن این جانور دریایی باعث جوانی می شود

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید محققان نشان می دهد مصرف نوعی جانور دریایی باعث معکوس شدن روند پیری می شود. در این مطالعه، محققان از مدل های موش استفاده کردند. باید اعتراف کرد که گذر زمان یکی از بزرگترین دشمنان ماست. گذر عمر نه تنها بدن ما را فرسوده می کند، بلکه باعث ایجاد چین و چروک، موهای خاکستری و سایر علائم پیری می شود. دانشمندان بر این باورند که در ۲۰ سال آینده راهی برای متوقف کردن پیری خواهیم داشت.

تیمی بین المللی از محققان مصرف نوعی جانور آبزی به نام آب دزدکان دریایی یا Ascidiacea ، می تواند علائم پیری را در مدل های حیوانی معکوس کند. این موجودات را می ‌توان به ‌صورت خام مصرف کرد و مدت‌ هاست که در غذا های کره ‌ای وجود دارد.

این موجودات عجیب دریایی حاوی ماده ای به نام پلاسمالوژن هستند. پلاسمالوژن ها برای فرآیندهایی که بدن ما استفاده می کند، حیاتی هستند. این مواد به طور معمول در قلب، مغز و سلول های ایمنی ما یافت می شوند و به طور طبیعی وجود دارند.

با این حال، با افزایش سن، پلاسمالوژن بدن شروع به کاهش می کند. از دست دادن این مواد حیاتی مشخصه تعدادی از بیماری های عصبی است. محققان معتقدند اگر افزودن این ماده به بدن شما می تواند علائم پیری را معکوس کند، می تواند در را برای مکمل های جدید باز کند.

در این میان اما سوالی مطرح می شود که افزودن پلاسمالوژن ها به رژیم غذایی چقدر می تواند مفید باشد؟ محققان دریافتند که پلاسمالوژن ها می توانند زوال شناختی را متوقف کنند. علاوه بر این، موش ‌های پیری که با پلاسمالوژن‌ها تغذیه شده ‌اند، موهای سیاه جدیدی رشد کردند که ضخیم‌ تر و براق ‌تر از موش‌های مسن‌ تری بود که مکمل ‌ها را دریافت نکردند.

به گزارش سیناپرس، به این ترتیب، به نظر می ‌رسد که مکمل‌ های پلاسمالوژن‌ها در رژیم غذایی موش‌های مسن توانستند علائم پیری را در این موش‌ها معکوس کنند. این موضوع  نه فقط از نظر جسمی مفید بوده  بلکه به نظر می ‌رسد بر آسیب‌ های شناختی نیز تأثیر مثبتی دارد. دانشمندان برای آزمایش اینکه چقدر این مواد می توانند بر مغز سالخورده تأثیر بگذارند، موش ها را در پیچ و خم آبی موریس قرار دادند.

در این آزمایش از یک حوضچه آب که شامل یک سکوی منفرد به عنوان محل استراحت است استفاده می شود. به طور معمول، موش ها طرفدار شنا نیستند. به این ترتیب، آنها معمولاً به یاد می آورند که سکو کجاست و مستقیماً به سمت آن شنا می کنند. با این حال، محققان دریافتند که موش‌ های مسن‌ تر علی‌رغم ۵ روز آموزش، برای یافتن این پلت ‌فرم مشکل داشتند.

به گزارش سیناپرس، با این حال، هنگامی که مکمل های پلاسمالوژن در رژیم غذایی آنها داده شد، موش های مسن بیشتر شبیه موش های جوان تر رفتار کردند. به این ترتیب، به نظر می رسد که این مواد حیاتی واقعاً می توانند به معکوس کردن علائم پیری حتی در مغز کمک کنند. برای آزمایش بیشتر این موضوع، محققان مغز موش‌ها را با و بدون پلاسمالوژن اضافی بررسی کردند.

موش هایی که از مکمل تغذیه شدند، تعداد و کیفیت بالاتری از سیناپس ها را تجربه کردند. سیناپس ها اساساً ارتباط بین نورون ها هستند. موش های مسنی که از مکمل ها تغذیه نشده بودند سیناپس های کمتر و با کیفیت پایین تری را نشان دادند.

منبع: bgr