حتی مصرف اندک الکل برای انسان مضر است

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که نیاز به رویکرد محتاطانه تری برای مصرف الکل در جهان وجود داشته و حتی مصرف اندک این ماده نیز برای انسان مضر محسوب می شود. 

دکتر بتانی وانگ، سرپرست این تیم مطالعاتی در  بیمارستان دانشگاه سنت وینسنت، دوبلین، ایرلند در این رابطه اعلام کرد: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، اتحادیه اروپا پر مصرف ترین منطقه در جهان از نظر مصرف الکل است.

در حالی که تا کنون مطالعات متعددی نشان داده بود که مصرف طولانی مدت الکل می تواند باعث نوعی نارسایی قلبی به نام کاردیومیوپاتی الکلی شود، شواهد پزشکی از جمعیت های آسیایی نشان می دهد که مصرف مقادیر کمتر الکل نیز ممکن است مضر باشد.

دکتر وانگ در این رابطه گفت: «از آنجایی که تفاوت ‌های ژنتیکی و محیطی بین جمعیت‌ های آسیایی و اروپایی وجود دارد، این مطالعه نشان داد که آیا رابطه مشابهی بین مصرف الکل و تغییرات سطح سلامت در اروپایی‌ هایی که در معرض خطر نارسایی قلبی یا نارسایی پیش‌ قلبی هستند وجود دارد یا خیر. اساس درمان برای این گروه مدیریت عوامل خطر مانند الکل است، بنابراین آگاهی از سطوح ایمن بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس،  این مطالعه شامل برسی شرایط ۷۴۴ بزرگسال بالای ۴۰ سال بود که در معرض خطر ابتلا به نارسایی های قلبی به دلیل عوامل خطرزا مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و .. قرار داشتند.

در این مطالعه از تعریف ایرلندی از یک نوشیدنی استاندارد (یعنی یک واحد) استفاده شد که ۱۰ گرم الکل است.

شرکت کنندگان بر اساس مصرف الکل هفتگی آنها طبقه بندی شدند:
 1) هیچ.
 2) کم : کمتر از هفت واحد.
3) متوسط ۷:  تا ۱۴ واحد.
4) بالا : بیش از 14 واحد.

در این مطالعه محققان ارتباط بین مصرف الکل و سلامت قلب را در یک میانگین ۵ و نیم ساله تجزیه و تحلیل کردند. نتایج به طور جداگانه برای گروه های در معرض خطر و پیش از نارسایی قلبی گزارش شد.

در گروه در معرض خطر، بدتر شدن سلامت قلب به عنوان پیشرفت به نارسایی پیش قلبی یا نارسایی علامت دار قلب تعریف شد. برای گروه پیش از نارسایی قلبی، بدتر شدن سلامت قلب به عنوان بدتر شدن عملکردهای فشاری یا آرامش قلب یا پیشرفت به نارسایی علامت دار قلب تعریف شد. تجزیه و تحلیل ها برای عواملی که می توانند بر ساختار قلب تأثیر بگذارند، از جمله سن، جنسیت، چاقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های عروقی تنظیم شدند.

به گزارش سیناپرس، در مجموع ۲۰۱ نفر از افراد مورد مطالعه قرار گرفته بیمار، هیچ مصرف الکلی نداشتند. در حالی که ۳۵۶ نفر مصرف کننده کم و ۱۸۷ نفر مصرف متوسط یا زیاد داشتند. در مقایسه با گروه کم مصرف، آنهایی که مصرف متوسط یا زیاد داشتند جوان ‌تر بوده و شاخص توده بدنی بالاتری داشتند.

در گروه قبل از نارسایی قلبی، در مقایسه با عدم مصرف الکل، مصرف متوسط یا زیاد با افزایش 4.5 برابری خطر بدتر شدن سلامت قلب همراه بود. این رابطه همچنین زمانی مشاهده شد که سطوح متوسط و بالا به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در گروه در معرض خطر، هیچ ارتباطی بین مصرف متوسط یا زیاد الکل با پیشرفت به مرحله نارسایی پیش‌ قلبی یا نارسایی علامت‌ دار قلبی وجود نداشت. 

به گزارش سیناپرس، دکتر وونگ در این رابطه گفت: مطالعات ما نشان می دهد که نوشیدن بیش از ۷۰ گرم الکل در هفته با بدتر شدن نارسایی پیش قلبی یا پیشرفت به نارسایی قلبی علامت دار در اروپایی ها مرتبط است. ما هیچ مزیتی را در مصرف کم الکل مشاهده نکردیم. نتایج ما نشان می دهد افرادی که در معرض خطر نارسایی قلبی یا مبتلا به نارسایی پیش قلبی هستند به هیچ عنوان نباید حتی مقادیر کم الکل مصرف کنند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: news-medical.net
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا