سالانه 440هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می‌رود

محمد اسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست‌های جمعیت در کرمانشاه برگزار شد، گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از بین می‌رود که 410 هزار مورد آن به دلیل کم شدن ازدواج، 10هزار مورد به دلیل فوت همسر و 20 هزار مورد به دلیل طلاق است.

وی در ادامه با ارائه تعریفی از نرخ باروری کلی اظهار کرد: این نرخ به تعداد فرزندانی اطلاق می شود که یک زن می تواند در دوران باروری خود به دنیا آورد و برای اینکه جمعیت کشور نرخ رشد منفی نداشته باشد. این عدد باید در حد جانشینی (2.1) باشد و این نرخ اکنون در کشور 1.8 و در استان کرمانشاه 1.6 است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت کاهش نرخ باروری کلی را تهدیدی برای جامعه دانست و افزود: کارشناسان عقیده دارند کاهش فرزندآوری هم برای جامعه مضر است و هم برای سلامت افراد جامعه. با روند کنونی، رشد جمعیت در سال 1430 در ایران صفر خواهد شد.

مطلق یکی از دلایل کاهش نرخ باروری را بالا رفتن سن ازدواج خصوصا در زنان دانست و افزود: شتاب بالا رفتن سن ازدواج در زنان بیشتر از مردان است و در بیشتر نقاط کشور از جمله تهران حدود 10 سال افزایش یافته است. اگر میانگین سن ازدواج تنها دو سال کاهش پیدا کند، تاثیر قابل توجهی در رشد جمعیت و نرخ باروری خواهد داشت.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه نباید از فرصت جوانان برای افزایش رشد جمعیت غافل شد، تاکید کرد: اکنون 11میلیون نفر دختر و پسر در کشور در سن ازدواج داریم که به دلیل بالا رفتن سن در حال پشت سر گذاشتن سن باروری مناسب هستند. سن مناسب باروری 18 تا 35 سال است. بعد از 35 سال کاهش قدرت باروری را داریم و سلامت مادر و جنین به خطر می‌افتد. تک فرزندی و فاصله زیاد بین ازدواج و تولد نوزاد یا فاصله زیاد بین تولد فرزندان از دیگر دلایل کاهش فرزندآوری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و 750 هزار مورد باروری داشتیم که یک میلیون و 530 هزار مورد آن منجر به فرزندآوری شد، بیان کرد: مابقی این کودکان به دلیل پزشکی یا غیرپزشکی سقط شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کاهش روند ازدواج را نیز از دیگر دلایل کاهش رشد جمعیت برشمرد و عنوان کرد: طی نظرسنجی که از سوی وزارت ورزش و جوانان صورت گرفت، تنها 3.5 درصد جوانان ازدواج را هدف اصلی خود اعلام کردند.

وی از کاهش روند ازدواج در کشور از سال 85 تاکنون خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال 93 بیش از 723 هزار مورد ازدواج در کشور داشتیم که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. سهم استان کرمانشاه از این تعداد ازدواج نیز بیش از 21 هزار مورد است. کرمانشاه نیز کاهش نرخ ازدواج را تجربه کرده است.

مطلق معتقد است: کاهش ازدواج در کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که کارشناسان معتقدند ازدواج تکیه گاهی برای سلامتی، عامل افزایش طول عمر، سلامت روان، سلامت جسم و شادی است و رفتارهای پر خطر را کاهش می‌دهد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در مقابل کاهش نرخ ازدواج، طلاق رو به افزایش است، بیان کرد: سال گذشته بیش از 163هزار مورد طلاق در کشور داشتیم که سهم کرمانشاه از این عدد 5294مورد بود. سال 93 کاهش 6.5 درصدی ازدواج و افزایش 5.3 درصدی طلاق را در کشور داشتیم.

به گفته وی، سال 93 هر ساعت 19 طلاق در کشور رخ داد که این عدد در سال 92 ، 18 طلاق و در سال 91، 16 طلاق بوده است. 80 درصد مطلقه‌ها زیر 30 سال هستند، 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد و بیش از 14 درصد طلاق‌ها در سال اول زندگی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا،مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون 6.6 میلیون نفر زن 15 تا 49 سال داریم که هنوز ازدواج نکرده‌اند.

مطلق بیماری‌هایی از جمله، ایدز و هپاتیت B و C را نیز عامل دیگری برای کاهش فرزندآوری دانست و عنوان کرد: حدود 27000 نفر در کشور آلوده به ایدز داریم، از هر 200 نفر یک نفر هپاتیتC دارد و دو درصد جمعیت نیز مبتلا به هپاتیت B هستند. گاهی عدم تمایل فرزندآوری ناشی از ازدواج است، زیرا 50 درصد طلاق‌ها نیز به دلیل اعتیاد صورت می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا