روش جدید برای خنک کردن دستگاه های الکترونیکی اختراع شد

همچنین این ابزار قادر است میزان توان در هر واحد را در دستگاه ۷۴۰ درصد افزایش دهد.

توان در واحد حجم که گاهی اوقات به عنوان چگالی توان نامیده می شود، توان خروجی برای حجم معینی از یک ماده یا ماشین است. همچنین می تواند مقدار توان تحویلی به واحد حجم باشد.

به گفته تارک گابریل مولف ارشد این پژوهش و دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، سیستم های خنک کننده فعلی دارای ۳ مشکل خاص هستند. او می گوید: نخست آنها گرانقیمت هستند و ارتقای شان کار سختی است.

این محقق دستگاه های پخش کننده حرارتی را مثال زد که از الماس ساخته شده اند و بسیار گرانبها هستند. پخش کننده حرارت انرژی را به عنوان گرما از یک منبع گرمتر به یک هیت سینک یا مبدل حرارتی سردتر منتقل می کند.

همچنین او توضیح داد در روش های پخش حرارت فعلی یک پخش کننده گرما و یک دستگاه گرما گیر روی ابزار الکترونیکی نصب می شود. اما متاسفانه در بسیاری از موارد بیشتر گرما زیر دستگاه تولید می شود. این بدان معنا است که مکانیسم خنک کننده در مکان مورد نیاز قرار ندارد.

علاوه بر این موارد، دستگاه های پخش کننده گرما را نمی توان به طور مستقیم روی سطح ابزارهای الکترونیکی نصب کرد. باید لایه ای از مواد رابط حرارتی بین آنها قرار گیرد. این ماده قابلیت های انتقال گرمای ضعیفی دارد و در نتیجه تاثیری منفی بر عملکرد گرمایشی کل ابزار خواهد داشت.

اما روش ابداعی محققان هر سه چالش را برطرف می کند. آنها از مس به عنوان ماده اصلی استفاده کردند که ارزان است. در مرحله بعد پوشش مسی را طوری ساختند که کل دستگاه را دربرگیرد. این پوشش تمام سطوح دستگاه را می پوشاند و به این ترتیب تضمین می شود هیچ منطقه تولید کننده گرمایی بدون محافظ باقی نمی ماند. در نهایت راه حل مذکور نیاز به ماده رابط حرارتی و گرماگیر را از بین می برد.

با حذف این دو بخش، دستگاه الکترونیکی نیز بسیار کوچکتر می شود و این امر به معنای تولید توان در واحد حجم بیشتر است.

این تحقیق در نشریه«نیچر الکترونیکز» منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا