آیا با افزایش سن دستگاه گوارش گاز بیشتری تولید می کند؟

به گزارش سیناپرس، تجربه نشان داده است که سیستم گوارش افراد مسن، گازهای بیشتری تولید می کند اما در این میان سوال این است که آیا این موضوع به دلیل افزایش سن رخ می دهد یا دلیل دیگری دارد. برخی از محققان تصور می کنند که با بالا رفتن سن، بدن و سیستم گوارشی انسان آنزیم های کمتری تولید می کنند.

این آنزیم ها در هضم غذا بسیار مهم بوده و برخی از آن ها مانند لاکتاز که لاکتوز را در محصولات لبنی تجزیه می کند، به صورت طبیعی باعث تولید گاز بیشتر در روده ها و معده افراد می شود.

برخی دیگر از پژوهشگران این نظریه را مطرح کرده اند که کاهش توده و حجم عضلانی بدن با افزایش سن و همچنین کاهش فعالیت بدنی، منجر به کند تر شدن زمان هضم و تجمع بیشتر گاز در روده ها می شود.

به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از  نظریات موجود در رابطه با مساله فوق، این است که گاهی اوقات افراد مسن ممکن است از داروهای خاصی استفاده کنند که نفخ را افزایش می دهد و برخی دیگر حدس می زنند که بلعیدن هوای بیشتر به دلیل لق شدن دندان مصنوعی یا مشکل در غذا خوردن نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

در نهایت باید اذعان داشت این موضوع یک امر عمومی نبوده و در هر فردی به یک دلیل می تواند رخ دهد و در مجموع افزایش گاز سیستم گوارش در افراد مسن، دارای علل متعددی است و احتمالا مجموعی از عوامل بالا است.

مترجم: حمید تعالی