سلول های کلیه خون را فیلتر نمی کنند، آن را پمپاژ می کنند

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه جان هاپکینز دریافتند که کلیه‌ های انسان اساساً شبکه پیچیده ‌ای از لوله ‌ها هستند که تقریباً ۱۹۰  لیتر خون را در روز پردازش می ‌کنند. در امتداد سطح هر یک از این لوله ‌ها سلول‌ های اپیتلیال قرار دارند که خون را از طریق کلیه ‌ها حرکت دادهو آن را در بقیه بدن به گردش در می ‌آورند. با این حال، این سلول ‌ها بی ‌حرکت هستند و این سوال که  آن ها چگونه نیروی لازم برای انجام این کار را تولید می کنند، یک معما است.

پروفسور شان سان، استاد رشته مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی وایتینگ، در این رابطه می گوید: قوانین بنیادی فیزیکی می گویند که برای حرکت دادن اشیا به نیرو نیاز دارید. در این شرایط اما شاهد هستیم سلول های فوق در کلیه حرکت نمی کنند، اما در عین حال در حال حرکت و سیال هستند.

محققان برای کشف این موضوع، دستگاهی ساختند که نیروهای مکانیکی ایجاد شده توسط سلول های سالم یا بیمار کلیه را اندازه گیری می کند. محققان با استفاده از پمپ کلیه میکروسیالMFKP  محیطی را در یک کلیه واقعی بازسازی کردند.به گزارش سیناپرس، به طور خاص، این دستگاه دارای دو میکروکانال با سلول های اپیتلیال کلیه است که آنها را از هم جدا می کند. در حالی که سلول‌ ها مایع را بین کانال‌ها عبور می ‌دهند، دستگاه فشار سیالی را که این سلول‌ ها تولید می‌کنند در زمان واقعی ثبت می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های اپیتلیال کلیه دقیقاً مانند پمپ‌ های مایع مکانیکی رفتار می ‌کنند. علاوه بر این، آنها گرادیان فشار خود را تولید می کنند. محققان رفتار سلول ها را با پمپ آب در خانه یک نفر مقایسه می کنند.
تاکنون، باور رایج این بوده است که کلیه ‌ها مانند فیلتری برای بدن عمل می‌کنند و عامل دیگر در بدن انسان فشار لازم را برای حرکت مایع در این اندام‌ ها فراهم می‌ کند. با این حال، مطالعه جدید نشان می‌دهد که کلیه ‌ها فشار خود را تولید می ‌کنند  که این موضوع بینش مهم جدیدی را در مورد نحوه عملکرد واقعی بدن انسان ارائه می ‌کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.