فضاپیمای استارلاینر به ایستگاه فضایی رسید

به گزارش سیناپرس، طبق گزارش ناسا، فضاپیمای استارلاینر یک روز پس از پرتاب موفق از زمین به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده و به این ایستگاه متصل شد.

عملیات پهلوگیری این فضاپیما که توسط بوئینگ توسعه یافته بود، به صورت خودکار بوده و چهار دقیقه پس از دریافت فرمان از مرکز کنترل، انجام شد. دو ساعت قبل استارلاینر چندین مانور برای نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله حدود ۴۰۰ متری این ایستگاه انجام داده و سپس شروع به نزدیک شدن به هدف کرد.

در ابتدا قرار بود این فضاپیما زودتر به ایستگاه متصل شد با این حال، چندین نقص باعث شد که عملیات فوق یک ساعت و نیم عقب بماند.به گزارش سیناپرس، با این حال، متخصصان عملکرد این فضاپیما را ستایش کردند که برخلاف اولین آزمایش آن در سال ۲۰۱۹ به طرز موفقیت آمیزی  قادر به پهلوگیری شد.

فضاپیمای استارلاینر حامل ۳۶۰  کیلوگرم محموله با کمک راکت Atlas V از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال به ماموریت اعزام شده بود. گفتنی است این پرتاب دارای حاشیه هایی نیز بود زیرا در طول پرواز، متخصصان متوجه بی‌نظمی در عملکرد سیستم خنک ‌کننده فضاپیما شده و به همین دلیل موتورهای داخلی آن کمی زودتر خاموش شدند، اما بوئینگ اطمینان داد که سیستم به طور کلی عملکرد خوبی داشته و خطری برای بخش باقی ‌مانده این عملیات آزمایشی وجود ندارد.

 انتظار می رود دریچه لنگرگاه استارلاینر تا ساعاتی دیگر باز شده و به فضانوردان این امکان را بدهد تا محموله ارسال شده را تحویل بگیرند. به گزارش سیناپرس،این فضاپیما به مدت ۵ تا ۱۰ روز در ایستگاه می ماند و سپس با حدود ۲۷۰ کیلوگرم محموله، از جمله بخش هایی از سیستم احیای هوا، به زمین بازمی گردد. اگر ماموریت با موفقیت به پایان برسد، استارلاینر به نوبت با فضاپیمای اسپیس ایکس فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین ‌المللی منتقل خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس،وزن استارلاینر ۱۳ تن است و برای هفت خدمه و یک پرواز مستقل تا ۶۰ ساعت طراحی شده است. 

مترجم: حمید تعالی
منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا