ماهواره ها و پهپادها اطلاعات کلیدی برای محافظت از گل های گرده افشان می دهند

به گزارش سیناپرس، مطالعات اخیر، راه ‌های جدید استفاده از فناوری‌ ماهواره ها و پهپادها را برای ردیابی گل ‌ها بررسی کرده و می‌ گوید این موضوع می ‌تواند با مطالعات رفتاری ترکیب شود تا بتوانیم دنیا را از چشم حشرات ببینیم. 

گل های موجود در دسترس حشرات با توجه به مکان و زمان متفاوت است و فعالیت های انسانی طبیعت را به گونه ای تغییر داده که بر همه گرده افشان ها تأثیر می گذارد. تیم تحقیقاتی دانشگاه اکستر امیدوار است رویکرد آنها بتواند به انسان در درک این تغییرات کمک کند و منجر به حفاظت بهتر از گل های گرده افشان و حشرات شود. دونیا گونزالس (Dunia Gonzales) محقق ارشد این مطالعات از مرکز تحقیقات رفتار حیوانات در دانشگاه اکستر، می ‌گوید: پیشرفت‌های اخیر در فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره فرصت‌های جدیدی ایجاد کرده است.

پهپادها اکنون می ‌توانند جزئیات دقیقی از یک منظره را به ما ارائه دهند و با ترکیب آن با تصاویر ماهواره‌ ای، می‌ توانیم در مورد گرده‌ افشان ها در یک منطقه بزرگ بیاموزیم. او در ادامه می افزاید: همراه با مطالعات رفتاری حشرات، این امر به ما در درک تهدیداتی که حشرات با آن روبرو هستند و نحوه طراحی برنامه های حفاظتی کمک می کند.

با توجه به اینکه برخی از گونه های گرده افشان ها از جمله بسیاری از زنبورهای وحشی در حال کاهش هستند، ما به شدت به این درک نیاز داریم تا نه تنها از گرده افشان ها به طور کلی، بلکه از تنوع زیادی از گونه هایی که هر یک در اکوسیستم های پیچیده نقش حیاتی دارند، محافظت کنیم. گرده افشان ها طیف وسیعی از مزایا و خدمات اکوسیستمی را به ویژه برای انسان از طریق گرده افشانی محصولات غذایی فراهم می کنند. با این حال، بسیاری از رفتارها و زیستگاه حشرات و تأثیر تغییرات آب و هوا و زیستگاه های انسانی بر روی آن ها ناشناخته باقی مانده است.

به گزارش سیناپرس، گونزالس در انتها گفت: تا به حال، بیشتر تحقیقات با استفاده از ماهواره ها بر روی زمین های کشاورزی در مقیاس بزرگ مانند مزارع ذرت و بادام متمرکز شده است. ما در این پژوهش بر نیاز به مطالعه طبیعت با جوامع پیچیده گیاهان و گرده افشان ها تاکید می کنیم. این اطلاعات از مکانی به مکان دیگر متفاوت است و استفاده از ماهواره ها و پهپادها با هم راه خوبی برای یادگیری این تفاوت های محلی به شمار می رود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Ecology and Evolution منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا