مرجان های دریایی، منبع یک ترکیب ضد سرطانی مهم هستند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان سال ها، به دنبال منبع یک ماده شیمیایی طبیعی امیدبخش برای درمان سرطان بودند. اکنون، محققان دانشگاه بهداشت یوتا گزارش می ‌دهند که مرجان ‌های نرم، این ترکیب ضد سرطانی را می‌ سازند.

شناسایی این منبع دریایی، به محققان این امکان را داد تا قدمی فراتر بروند و کد DNA جاندار را برای سنتز این ماده شیمیایی بیابند. با پیروی از این دستورالعمل ‌ها، آن ها توانستند ماده شیمیایی نرم مرجانی را در آزمایشگاه بازآفرینند.

محققان می گویند، یافته های ما، امکان تولید این ترکیب را در مقادیر زیاد برای آزمایش ‌های دقیق ایجاد می کند که می تواند در آینده به ابزار جدیدی برای مبارزه با سرطان منجر شود.

دومین گروه تحقیقاتی از دانشگاه کالیفرنیا، نیز در بررسی های خود مشخص کرد که مرجان های نرم دارای هزاران ترکیب شبه دارویی هستند که می توانند به عنوان عوامل ضد التهابی، آنتی بیوتیک ها و غیره عمل کنند. اما دریافت این ترکیبات به مقدار کافی، مانع بزرگی برای توسعه آن ها به عنوان داروهایی برای استفاده بالینی بوده است. به گزارش سیناپرس، محققان می گویند، این ترکیبات اکنون باید با استفاده از این رویکرد جدید قابل دسترسی بشوند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: مرجان ها تنها جانورانی نیستند که دارای خواص بالقوه درمانی هستند. مارها، عنکبوت ها و سایر حیوانات دیگر وجود دارند که حامل مواد شیمیایی با خواص درمانی هستند. با این حال ترکیبات مرجان‌ های نرم، مزایای خاصی را برای توسعه دارو ارائه می‌ کنند. پیدا کردن این ترکیبات دشوار، اما ساخت آن ‌ها در آزمایشگاه و مصرف آن ‌ها به عنوان دارو آسان‌ تر است.

به گزارش سیناپرس، در دهه 1990، دانشمندان دریایی گزارش دادند که یک مرجان کمیاب در نزدیکی استرالیا حامل یک ماده شیمیایی به نام الوتروبین با خواص ضد سرطانی وجود دارد. این ماده شیمیایی، اسکلت سلولی، یعنی همان داربست کلیدی در سلول ها را مختل می کند و مرجان های نرم از آن به عنوان دفاعی در برابر شکارچیان استفاده می کنند. اما مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که این ترکیب همچنین یک مهارکننده قوی دربرابر رشد سلول های سرطانی است.

تا دهه‌ها پس از آن، دانشمندان جستجو کردند اما نتوانستند این ماده شیمیایی افسانه ‌ای را در مقادیر مورد نیاز برای تولید دارو بیابند.به گزارش سیناپرس،  اکنون محققان پس از برنامه ‌ریزی باکتری‌ های رشد یافته در آزمایشگاه برای پیروی از دستورالعمل‌های DNA مرجانی که مخصوص مرجان نرم است، دریافتند که میکروارگانیسم ‌های فوق می توانند اولین گام‌ های درمانی بالقوه سرطان را تکرار می کنند.

این مطالعه ثابت کرد که مرجان های نرم منبع الوتروبین هستند و همچنین نشان داد که می توان این ترکیب را در آزمایشگاه ساخت. کار مجریان این تحقیق اکنون بر پر کردن مراحل از دست رفته دستور العمل ترکیب و تعیین بهترین راه برای تولید مقادیر زیادی از این منبع دارویی متمرکز شده است.

به گزارش سیناپرس، گفتنی است نتایج تحقیقاتی فوق در مجله Nature Chemical Biology منتشر شده اند.