زباله مخربی که در خیابان ها می اندازیم

به گزارش سیناپرس، در بسیاری از مناطق شلوغ شهری می توان تعداد زیادی فیلتر سیگار را رو زمین مشاهده کرد. این فیلترهای مصرف شده در همه جا از جمله جاده ها، مناطق طبیعی و … نیز دیده می شوند و تاثیری مخرب بر محیط زیست دارند.

به طور کلی فیلترهای سیگار از استات سلولز، نوعی پلاستیک که چندین سال طول می کشد تا در محیط زیست تخریب شود، ساخته شده است. سیگار تنها در ایالات متحده سالانه باعث ۹۰ هزار مورد آتش سوزی می شود و عامل اصلی آتش سوزی در جنگل های سراسر جهان است، در این میان اما باید اذعان داشت که تأثیر سیگار بر اقیانوس ها حتی بیشتر است.

ته سیگارهای دور ریخته شده در سیستم فاضلاب وارد شده و به رودخانه ها و در نهایت دریا منتقل می شوند. ته سیگار متداول ترین زباله ای است که از پاکسازی ساحل جمع آوری می شود. در سراسر جهان، سالانه ۸۴۵ هزار تن فیلتر سیگار در سواحل انباشت می شود.

فیلتر دور انداخته شده سیگار در بسیاری از مواقع توسط ماهی ها، پرندگان دریایی و لاک پشت ها با غذا اشتباه گرفته می شود و اغلب در شکم حیوانات مرده ای که در ساحل کشف می شوند، یافت می شود. به گزارش سیناپرس، حتی زمانی که این فیلترها به سادگی در آب شناور هستند، مواد شیمیایی که در هنگام سیگار کشیدن در فیلتر به دام افتاده و به طور عمده شامل نیکوتین و اتیل فنل هستند در آب وارد می شود که این مواد نیز برای زندگی جانوران دریایی سمی هستند.

به گزارش سیناپرس، وجود یک ته سیگار در هر لیتر آب، سموم کافی برای کشتن ماهی های کوچک و موجودات میکروسکوپی و پلانکتون را تولید می کند. پنج تریلیون ته سیگار که هر سال دور ریخته می شود کافی است تا تمام آب موجود در یک سد بزرگ را به ماده ای سمی برای آبزیان تبدیل کند.
علاوه بر این، فیلترهای سیگار حتی ممکن است آسیب ناشی از سیگار کشیدن برای انسان را کاهش ندهند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که اثر محافظتی درک شده از فیلترهای سیگار، افراد سیگاری را به سیگار کشیدن بیشتر یا تمایل کمتری برای ترک سیگار تشویق می کند. به گزارش سیناپرس،  ۱۲ هزار الیاف استات سلولز موجود در فیلتر سیگار همچنین ممکن است مستقیماً به ریه ها وارد شده و خود باعث ایجاد بیماری های تنفسی شود. تولیدکنندگان تنباکو به دنبال فیلترهای ایمن تر و کم آلاینده تر بوده اند، اما هیچ کدام هنوز در بازار مقبولیت گسترده ای پیدا نکرده اند.

مترجم: ناصر پورقدیمی