ستاری : توانمندسازی افراد رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان است

به گزارش ایرنا، دکتر سورنا ستاری درآیین معارفه معاون جدید توسعه مدیریت ومنابع بنیاد ملی نخبگان و رئیس جدید بنیاد نخبگان استان تهران با تأکید بر لزوم تغییر نگاه افزود: نخبگی یک مسؤولیت اجتماعی است و فرد نخبه به دلیل استعداد وهوش بیشتر خود نسبت به سایرین مسؤولیت بیشتری در قبال جامعه دارد.
وی با بیان اینکه بنیاد یک سازمان صرفا رفاهی نیست، ادامه داد: تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بنا به رویکرد کنونی و طبق آیین نامه های جدید، تسهیل کننده مسیر نخبگی و اثرگذاری افراد در جامعه است، به همین دلیل فقط افرادی می توانند از امکانات آن برخوردار شوند که بخواهند به کشور خود خدمت کنند و تعهد و مسئولیتی را پذیرا باشند.
ستاری با اشاره به لزوم تغییر ادبیات رایج در قبل میان بنیاد و مستعدان برتر، بیان کرد: در گذشته از سویی فرد مستعد با احساسی شبیه طلبکاران وارد بنیاد ملی نخبگان می شد و از سوی دیگر کارکنان بنیاد نیز در پاسخگویی خود اهمال می کردند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه همزمان با تغییرات آیین نامه ها، بنیادهای نخبگان نیز پاسخگو شدند، اظهارکرد: بنیاد نخبگان استان تهران به دلیل حجم بالای کاری خود بیش از دیگر بنیادهای استانی با مشکلات درگیر بود، اما انتظار دارم در دور جدید تمام مراحل اعطای تسهیلات و خدمات رسانی ازجمله خدمت نظام وظیفه تخصصی به صورت اینترنتی انجام شود تا افراد نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.
ستاری با تأکید بر ضرورت حرکت بنیاد نخبگان استان تهران به سمت پیشبرد اهداف فرهنگی و آموزشی و توانمندسازی مورد نظر، گفت: بنیادهای نخبگان استانی نباید وارد فعالیت های اجرایی شوند، بلکه تمام تلاش آنها باید اجرای آیین نامه ها و توانمندسازی مستعدان برتر متمرکز باشد، البته با توجه به سیاست های جدید، اختیارات خوبی به بنیادهای استانی تفویض شده است.
وی با اشاره به این که بودجه جاری بنیاد ملی نخبگان کم است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته بودجه ای که صرف امور جاری بنیاد ملی و بنیادهای استانی شد؛ در قیاس با کل بودجه بنیاد رقم بالایی بود که باید به پایین ترین حد ممکن تقلیل یابد.
ستاری افزود: بنیاد ملی نخبگان به هیچ وجه وارد حاشیه نمی شود، بنیاد نمی خواهد مانند برخی نهادها و یا سازمان ها توان خود را صرف حاشیه کند و به چالش های درون استانی وارد شد، تمام بنیادهای نخبگان استانی باید درضوابط بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند و تمام فعالیت های خود را طبق مقررات و قوانین بنیاد ملی نخبگان تنظیم کنند.
وی تاکید کرد: از رؤسای استانی که وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند، حمایت کامل می کنیم اما اگر مسؤولی در چارچوب تفکر بنیاد ملی نخبگان و ضوابط و آئین نامه قرارنداشته باشد، در اصلاح و تغییر کوتاهی نخواهیم کرد.
رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت های کشور در اجرای برنامه های بنیاد، گفت: بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک محورهماهنگ کننده عمل می کند نه مجری، ورود به عرصه اجرا برای بنیاد مضرر است، باید تلاش شود تا حد امکان از پتانسیل نهادها و دستگاه های دیگر مانند آموزش وپرورش و دانشگاه ها استفاده کرد، کما این که در دور جدید وظیفه شناسایی مستعدان برتر به طور کلی به دانشگاه واگذار شده است و بنیاد در این بین یک نهاد سیاست گذار و نظارتی است.
وی در ادامه با بیان اینکه کیفیت کارکنان مهمتر از تعداد آنان است، یادآور شد: بنیاد به کارشناس کپی برابر اصل کن نیاز ندارد، کارشناس بنیاد باید فردی خلاق، هوشمند و ایده پرداز باشد تا بتواند به عنوان بازوی حرکتی نقش خود را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.
ستاری تاکید کرد: شرایط درحال حاضربسیارخوب است که البته بخش زیادی از آن مرهون اطلاع رسانی مناسب است.
دراین مراسم دکتر ستاری ضمن تقدیر از زحمات دکتر یدالله اردوخانی، معاون سابق توسعه مدیریت و منابع بنیاد و دکتر شهرام یوسفی فر، رئیس سابق بنیاد نخبگان استان تهران، سید مهدی موسوی کوهپر را به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد و یدالله اردوخانی را به عنوان رئیس بنیاد نخبگان استان تهران منصوب کرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا