این دلفین، از مرجان ها برای مراقبت های پوستی استفاده می کند

به گزارش سیناپرس؛ما انسان ها وقتی با عارضه ای پوستی مانند جوش روی صورت مواجه می شویم، به به پزشک مراجعه کرده و با مقداری پماد کارمان راه می افتد. اما دلفین‌های پوزه بطری هند و اقیانوسیه که آن ها نیز به بیماری‌های پوستی مبتلا می‌شوند، در صورت چنین اتفاقی، ناحیه مربوطه را به مرجان‌ها مالیده و از این طریق تسکین می یابند.

طبق پژوهشی جدید که به رهبری محققان دانشگاه زوریخ سوئیس انجام شده است، مرجان ها دارای خواص دارویی هستند و دلفین ها از این بی مهرگان دریایی برای درمان بیماری های پوستی خود استفاده می کنند.

سیزده سال پیش، یک زیست شناس حیات وحش در دانشگاه زوریخ، برای اولین بار مشاهده کرد که دلفین ها خود را به مرجان ها در دریای سرخ شمالی در سواحل مصر می مالند.به گزارش سیناپرس،او و تیمش متوجه شدند که دلفین‌ها در این مورد، به انتخاب مرجان‌هایی خاص دست می زنند. لذا این محققان سعی کردند دلیل این موضوع را بررسی کنند.

او اخیرا با همکاری سایر محققان با مهیا کردن شرایط، توانستند مرجان هایی را که دلفین ها خود روی آنها می مالیدند شناسایی کرده و از آن ها نمونه برداری کنند.

این محققان متوجه شدند دلفین‌های پوزه بطری با مالش مکرر به مرجان‌ها، هند و اقیانوسیه پولیپ‌های کوچکی را که در جامعه مرجانی تشکیل می‌شوند، تحریک کرده و این بی‌مهرگان نوعی مخاط را آزاد می‌کنند.

آن ها با بررسی آزمایشگاهی این مخاط ها موفق به شناسایی 17 متابولیت فعال با فعالیت های ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی، هورمونی و حتی سمی شدند.

کشف این ترکیبات زیست فعال باعث شد که تیم پژوهشی به این باور برسد که مخاط مرجان ها و اسفنج ها برای تنظیم میکروبیوم روی پوست دلفین و درمان عفونت ها عمل می کند.

صخره هایی که این مرجان ها در آن یافت می شوند مکان های مهمی برای جمعیت دلفین های محلی هستند. آن ها معمولا برای استراحت به آنجا می روند.

به گفته مجریان این پژوهش، بسیاری از مردم نمی‌دانند که این صخره‌های مرجانی مثل اتاق خواب  و همچنین زمین بازی برای دلفین‌ها هستند. آن ها در بین چرت‌های روزانه، اغلب از خواب بیدار می‌شوند تا رفتار مالش مرجانی را انجام دهند. این رفتار تقریباً مثل آن است که دارند دوش می‌گیرند، قبل از این که بخوابند یا بیدار شوند و از این طریق خودشان را تمیز می‌کنند.

به گزارش سیناپرس،این یافته های جالب توجه را نشریه بین المللی iScience منتشر کرده است.

مترجم: محمدرضا دلفیه