سدسازی بدون هماهنگی، عامل شیوع بیماری سالک در اصفهان است

دکتر مینو محرز در مورد بیماری سالک به خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: این بیماری پوستی که موجب بروز زائده هایی روی پوست و درنهیات منجر به زخم می‌شود، ناشی از گزیدن پشه خاکی است و علائم آن زخم هایی روی لب، دهان، بینی، گرفتگی و آبریزش بینی، خونریزی بینی و تنگی نفس را شامل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: در مناطقی که گسترش کشاورزی، سدسازی، تجمع فاضلاب‌ ها و زباله‌ ها و به دنبال آن موش های صحرایی وجود دارند، بروز بیماری سالک بیشتر به چشم میخورد .

وی تاکید کرد:  ساخت کارخانجات وسد سازی ها باید پیوست سلامت داشته باشد و دلیل بروز سالک در اصفهان به دلیل نبود مدیریت در این زمینه بوده است.

محرز با بیان اینکه حدود 60 درصد از خانواده‌ ها به ویژه کودکان در شهرهای مختلف استان اصفهان با بیماری سالک دست و پنجه نرم می‌ کنند، اظهارکرد: بیماری سالک اگرچه در 17 استان کشور شایع است اما به دلیل سدسازی ها، کاشت صیفی‌ جات و همچنین وضعیت نابسامان نخاله های ساختمانی شیوع این بیماری در برخی استانها به ویژه اصفهان شدت یافته است.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد درمان و پیشگیری بیماری سالک تصریح کرد: این بیماری دارویی ندارد و تنها راه پیشگیری از آن جلوگیری از گزیده شدن توسط پشه خاکی و استفاده از لباس‌های پوشیده در مناطقی که شیوع این بیماری وجود دارد.

محرز ادامه داد: بیماری سالک اغلب در روزهای گرم سال می‌تواند سلامت خانواده ها را تهدید کند. چرا که تابستان زمینه شیوع بیماری های عفونی و پوستی را به دنبال دارد و فصل فعالیت پشه های خاکی از اواخر بهار و تابستان است.

گزارش:نازنین جوادیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا