ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی با کاربرد در صنایع داروسازی و پتروشیمی

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محمدعلی ناصری عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و محقق این طرح پژوهشی اظهار کرد: لیگاندهای فلز سالن نوعی ترکیب شیمیایی است که برخی از پرکاربردترین کاتالیست های مورد استفاده در صنایع مختلف به ویژه داروسازی از آنها تهیه می شود.

وی افزود: در این پژوهش نوعی از این کاتالیست ها سنتز، بر بستر ذرات نانومغناطیس نصب و کارایی آنها بررسی شده است.

ناصری با تاکید بر اهمیت و کاربرد فراوان اپوکسیدهای فعال نوری و قیمت بالای این محصولات که بیشتر وارداتی است، ادامه داد: دستیابی به دانش فنی تولید اپوکسیدها با درجه بالای خلوص نوری و قیمت پایین در کشور از اهداف اصلی این طرح پژوهشی است.

وی افزود: تولید محصول فعال نوری با قیمت تمام شده پایین، افزایش راندمان تولید و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، نبود واکنش های جانبی، زمان واکنش کوتاه، شرایط واکنش معتدل، کارکردن آسان و ساده بخشی از مزایای استفاده از این کاتالیست است.

ناصری خاطر نشان کرد: همچنین این کاتالیست به راحتی سنتز می شود و با بازیافت از طریق میدان مغناطیسی خارجی، بدون از دست دادن میزان قابل توجهی از فعالیت خود می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این محقق یادآور شد: نصب این کاتالیست بر روی نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن سبب ایجاد سطح وسیع کاتالیستی می شود، این ویژگی عامل اصلی کارایی بالای کاتالیست، گزینش پذیری و خلوص نوری زیاد این محصول است و به دلیل جداسازی راحت از محیط واکنش کمترین اثرات مخرب محیط زیستی را به همراه دارد.

نتایج این طرح پژوهشی در مجله RSC Advances انتشار یافته است.