ساخت نانوکاتالیست مغناطیسی با کاربرد در صنایع داروسازی و پتروشیمی

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر محمدعلی ناصری عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و محقق این طرح پژوهشی اظهار کرد: لیگاندهای فلز سالن نوعی ترکیب شیمیایی است که برخی از پرکاربردترین کاتالیست های مورد استفاده در صنایع مختلف به ویژه داروسازی از آنها تهیه می شود.

وی افزود: در این پژوهش نوعی از این کاتالیست ها سنتز، بر بستر ذرات نانومغناطیس نصب و کارایی آنها بررسی شده است.

ناصری با تاکید بر اهمیت و کاربرد فراوان اپوکسیدهای فعال نوری و قیمت بالای این محصولات که بیشتر وارداتی است، ادامه داد: دستیابی به دانش فنی تولید اپوکسیدها با درجه بالای خلوص نوری و قیمت پایین در کشور از اهداف اصلی این طرح پژوهشی است.

وی افزود: تولید محصول فعال نوری با قیمت تمام شده پایین، افزایش راندمان تولید و کاهش اثرات مخرب زیست محیطی، نبود واکنش های جانبی، زمان واکنش کوتاه، شرایط واکنش معتدل، کارکردن آسان و ساده بخشی از مزایای استفاده از این کاتالیست است.

ناصری خاطر نشان کرد: همچنین این کاتالیست به راحتی سنتز می شود و با بازیافت از طریق میدان مغناطیسی خارجی، بدون از دست دادن میزان قابل توجهی از فعالیت خود می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این محقق یادآور شد: نصب این کاتالیست بر روی نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن سبب ایجاد سطح وسیع کاتالیستی می شود، این ویژگی عامل اصلی کارایی بالای کاتالیست، گزینش پذیری و خلوص نوری زیاد این محصول است و به دلیل جداسازی راحت از محیط واکنش کمترین اثرات مخرب محیط زیستی را به همراه دارد.

نتایج این طرح پژوهشی در مجله RSC Advances انتشار یافته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا