درمان روماتیسم مفاصل دست به کمک تزریق چربی

به گزارش سیناپرس، محققان آلمانی در شماره اخیر مجله جراحی پلاستیک و ترمیمی گزارش کردند که تزریق چربی بدن به مفاصل انگشتان دارای درد و آرتروز باعث بهبود قابل توجه و پایداری در عملکرد دست و کاهش درد می شود.

افرادی که تحت این روش آزمایشی قرار گرفتند با سطوح درد ۶ درجه در مقیاس ۱۰ درجه ای شروع کردند، اما سه تا چهار سال بعد بر اساس نتایج مطالعه آزمایشی در مقیاس کوچک، درد آرتریت انگشت خود را با میانگین نیم درجه گزارش کردند. میانگین به این معنی است که نیمی از آنها سطح درد بیشتری داشتند و نیمی از آن ها درد کمتری را تجربه کردند.

دکتر ماکس مایر-مارکوتی، محقق اصلی این پروژه و جراح پلاستیک در کلینیک لودنشاید در آلمان، در رابطه با این روش گفت: کاهش درد بیماران روماتیسمی برای ما بسیار مهم است.آرتروز انگشت در نتیجه ساییدگی و پارگی طبیعی رخ می دهد. غضروف در مفاصل انگشت شکسته و با گذشت زمان از بین می رود و به انتهای استخوان ها اجازه می دهد به هم ساییده شده و این موضوع باعث درد و سفتی شوند.

این تیم مطالعاتی از لیپوساکشن برای کشیدن چربی از ران یا باسن بیمار استفاده کرده و سپس آن را در سانتریفیوژ می چرخانند تا چربی خالص را از آب، روغن و خونی که در نمونه وجود دارد جدا کنند.

در ادامه مقادیر کمی چربی با استفاده از مانیتورهای اشعه ایکس به مفاصل انگشتان بیمار تزریق می‌شود تا مطمئن شوند سرنگ در مکان‌های مناسب قرار می‌گیرد. این روش لیپوفیلینگ نام دارد.

به گزارش سیناپرس، سرپرست این تیم مطالعاتی اذعان داشت: هیچ بخیه ای در این روش وجود نداشته و هیچ زخمی نیز ایجاد نمی شود. پس از تزریق به انگشتان برای مدت یک هفته در اسپلینت استراحت می‌دهیم و سپس به بیمار توصیه می‌شود که اسپلینت را برداشته و دو تا سه هفته دیگر بدون استرس شروع به حرکت کند. در هفته چهارم، بیمار می تواند از انگشتان درمان شده همانطور که معمولا استفاده می کند، استفاده کند.

به گفته محققان، بیماران در نتیجه این روش هیچ عفونت یا عوارض دیگری نداشتند اما مایر-مارکوتی خاطرنشان کرد که همه بیماران از لیپوفیلینگ تسکین نمی ‌یابند. وی در این رابطه گفت: ما بیمارانی داریم که از هفته اول کم و بیش از مزایای این بیماری بهره بردند. ما همچنین بیمارانی داریم که به مدت دو یا سه ماه هیچ بهبودی مشاهده نکرده و بعد شروع به بهبود کردند.

متاسفانه ما بیمارانی هم داریم که اصلاً بهبود نیافته‌ اند. محققان همچنین مطمئن نیستند که این تسکین چقدر طول می‌کشد، و هر چند وقت یک‌بار ممکن است بیمار نیاز به مراجعه مجدد برای یک روش درمانی دیگر داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، باید اذعان داشت که هنوز مشخص نیست که چرا این روش به برخی بیماران کمک می کند، اما برخی هیچ بهبودی پیدا نمی کنند. به گفته میر-مارکوتی، ممکن است این چربی به سادگی مفاصل را روان کند تا نرم ‌تر کار کنند، اما همچنین ممکن است سلول‌ های بنیادی موجود در چربی باعث التیام غضروف ‌های فرسوده یا کاهش التهاب در مفصل شوند.

مترجم: مولود یوسفی
منبع: consumer.healthday
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا