تزریق هوشمند داروی آب سیاه به کمک لنزهای تماسی

به گزارش سیناپرس، محققان موفق به طراحی یک لنز تماسی با قابلیت سنجش فشار داخل چشمی شدند که به صورت بی ‌سیم کار کرده و عملیات تحویل داروی ضد گلوکوما را بر حسب نیاز هر فرد انجام می دهد.

این دستگاه انعطاف پذیر و بدون باتری، با طراحی جمع و جور و کوچک خود می تواند سیستمی امیدوار کننده برای درمان گلوکوما یا آب سیاه چشم باشد.

متاسفانه گلوکوما و بیماری ‌های مرتبط با آن می ‌تواند باعث از دست دادن بینایی به صورت برگشت ‌ناپذیر شود. آسیب ناشی از این بیماری اغلب به دلیل افزایش فشار داخلی چشم به دلیل گردش غیرطبیعی مایع در بخش های داخلی این عضو حساس رخ می دهد. در این میان میزان این فشار می تواند بر اساس فعالیت های انسان و ریتم شبانه روزی بدن وی متفاوت باشد که همین مساله درمان گلوکوما را چالش برانگیز می کند زیرا روند درمانی آب سیاه نیاز به ردیابی طولانی مدت و مداوم وضعیت چشم دارد.

در حال حاضر دستگاه ‌های موسوم به ترانوستیک که ترکیبی از روش‌های درمانی و تشخیصی هستند، می ‌توانند شرایط تعیین‌ شده را نظارت کرده و درمان مناسب را اعمال کنند. متاسفانه استفاده از این دستگاه ها گران و دشوار بوده و امکان ارائه آن در همه جا وجود ندارد.

به همین دلیل دو پژوهشگر به نام های ژی ژیه (Xi Xie) و چنگ یانگ (Cheng Yang) به همراه تیمی از همکارانشان یک لنز تماسی ترانوستیک ساختند که از حسگر الکتریکی برای اندازه‌ گیری فشار داخل چشم استفاده کرده و می ‌تواند دارو را در صورت نیاز تحویل دهد. به گزارش سیناپرس، این دستگاه تاکنون روی چشم خوک و خرگوش آزمایش شده و مشخص شد قادر به تشخیص تغییرات فشار داخل چشم است.

بر این اساس  هنگامی که فشار داخل چشم اندازه‌ گیری شده افراد بیمار به سطح پرخطر می ‌رسد، ماژول دارورسانی  که با انتقال برق بی ‌سیم کار می ‌کند، این توانایی را دارد که داروی ضد گلوکوما را به محفظه قدامی چشم از طریق موانع قرنیه تزریق و این بخش را تحریک کند.
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم مطالعاتی پیشنهاد می‌ کنند که ساخت دستگاه با فرآیند های تولید در مقیاس بزرگ و مقرون‌ به ‌صرفه سازگار است. با این حال، آن ها نشان می دهند که قبل از حرکت به سمت آزمایش های بالینی به تحقیقات بیشتری نیاز است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا