کتاب بنیان IVF در ایران منتشر شد

به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات سلولی صارم، با توجه به اینکه امروزه 20 درصد زوج ها از یکی از انواع ناباروری رنج می برند، نیاز به IVF و شاخه های آن بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود.
در واقع IVF، شاید یکی از نمونه های علمی – کاربردی با تکنولوژی نوین باشد به همین دلیل IVF انسانی به سرعت در سراسر جهان در حال گسترش است و تاکنون بیش از 5/3 میلیون نوزاد در سراسر جهان به این روش به دنیا آمده اند.
دکتر صارمی در این کتاب با اشاره به پیشرفت های زیادی که امروزه در فناوری ژنتیک بوجود آمده است، اظهار کرد: اکنون صدها ژن در یک سلول شناسایی شده، تشخیص بیماری های ژنتیکی در جنین، وعده جلوگیری از بیماری های ژنتیکی در نوزادان را می دهد. در واقع اخلاق در این زمینه بسیار جدی شده است و با تعیین ژنوتیپ جنین، پیش بینی دقیقی از زندگی آینده و سلامت او فراهم می شود.

***تولد اولین نوزاد در جهان به کمک IVF
در بخشی از این کتاب آمده است: به دنبال تلاش رابرت جفری ادواردز و همکارانش در فاز بالینی، ایجاد بارداری با کمک هورمون ها انجام شد و پس از چند سال آزمون و خطا بالاخره تولد اولین بچه حاصل از IVF به نام لوئیز براون در سال 1978 ( 1365) متولد شد که خبر این موفقیت در آن موقع در هاله ای از ابهام در محافل علمی بیان شد.
صارمی در بخشی از خاطرات خود در کتاب بنیان IVF در ایران می نویسد: در دوره رزیدنتی در ایران از یکی از استادان که استاد دانشگاه شیکاگو نیز بود، درباره جنین آزمایشگاهی (Test Tube Baby) و بچه ای که از این طریق در انگلستان به دنیا آمده بود، سوال شد و ایشان گفتند که ممکن نیست که این روش نتیجه داده باشد و نوزادی از این روش به دنیا آمده باشد.
وی می افزاید: من در آن جا اولین بار با نام IVF آشنا شدم تا این که برای ادامه تحصیل به کشور اتریش ( وین ) رفتم و متوجه شدم، این موفقیت ادواردز درست بوده و جنین آزمایشگاهی با موفقیت به دنیا آمده و این بچه یک ساله است. حتی پس از انگلستان فعالیت مشابهی در استرالیا نیز آغاز شد و مسلما این ابداع یک تحول بزرگ یا به تعبیر درست تر یک انقلاب در درمان نازایی بود و تا قبل از این، شیوه درمان جراحی ترمیمی لوله بود که قریب به اتفاق، نتیجه ای در برنداشت، ولی با شیوه IVF امید 20 درصدی به زوج ها داده می شد.

***پایه گذاری IVF در ایران
رییس مرکز تحقیقات سلولی صارم در باره پایه گذاری IVF در ایران در این کتاب می نویسد: پس از تحصیل در اتریش و مدتی فعالیت حرفه ای در آلمان از آن جا که تمایل داشتم به کشورم بازگردم و مرکز تحقیقات را در ایران راه اندازی کنم به ایران برگشتم و طرحی تحقیقاتی را پیشنهاد کردم که پذیرفته شد. حتی در آن زمان واژه فارسی مترادف IVF در میان ما پزشکان معمول نبود که مجبور شدم به جای کلمه IVF واژه جنین آزمایشگاهی را برگزینم که همان اصطلاح
(Test Tube Baby) بود.

***مشروعیت شرعی IVF در ایران
وی ادامه می دهد: پس از تاسیس مرکز جنین آزمایشگاهی در بیمارستان شریعتی تهران در سال 1363 و برآورد هزینه های آن که با مساعدت وزیر وقت آموزش عالی تامین شد، اینک یک مشکل دیگر وجود داشت و آن مشروعیت بخشیدن به این روش درمانی بود.
در اروپا پس از تولد اولین نوزاد با روش IVF مذاکرات و مجادلات فراوانی بین کلیسای مسیحیت و متخصصان مربوط آغاز شد و سوالات فراوانی مطرح و پاسخ های لازم داده شد و بالاخره کلیسا روش IVF را تحت شرایطی به عنوان روش جدید برای درمان بیماران نازا تایید کرد. در جوامع اسلامی نیز موضوع بررسی شد و در سال 1363 مجلس مجمع فقهی اسلامی در مکه به بحث پیرامون تلقیح مصنوعی و نوزاد آزمایشگاهی پرداخت و نتیجه آن را به امضای 19 نفر از فقهای معاصر اهل سنت منتشر ساخت و IVF به عنوان روشی برای درمان زن و شوهر مورد تایید
قرار گرفت.
اما در مذهب شیعه تا آن موقع استفتایی از علما و مراجع نشده بود. لذا طی استفتا از دفتر مراجع و علمای وقت، مجوز شرعی این کار را گرفتم. سپس آن مطلب در جلد سوم رساله نوین امام خمینی در باب آبستنی مصنوعی به چاپ رسید.

***تولد اولین دوقلوها به کمک IVF در ایران
صارمی در ادامه می نویسد: در سال 1367 برای اولین بار در کشور، نخستین بچه را از طریق روش GIFT ( نوعی روش IVF ) به دنیا آوردم که موفقیت آن را در کنگره ناباروری علوم پزشکی ایران در سال 1368 اعلام کردیم، این مستند در آن کنگره آرشیو شده است. پس از آن دستگاه های لازم وارد شد و مهیای شروع کار برای IVF بودیم.
به علت تحریم، محیط کشت را نمی توانستیم، وارد کنیم که سرانجام موفق به درست کردن محیط کشت شدم. آزمایشگاه IVF آماده شد و شروع کردم به کشت جنین به عنوان جنین شناس و بالاخره نخستین دوقلوی های آزمایشگاهی در روز شنبه 7 دی 1370 با روش IVF به نام های هادی با وزن دو کیلو و 250 گرم و مهدی با وزن دو کیلو و 800 گرم با همکاری تیمی متشکل از دکتر حسن مهاجری و بدون کمک گرفتن از خارج کشور یا کمک خارجی از یک مادر 27 ساله آذربایجانی به دنیا آمدند.
وی در بخشی از این کتاب با اشاره به اینکه طی سال های پس از تولد اولین کودکان متولد شده به کمک روش IVF ، کودکان زیادی از طریق مراکز درمانی ناباروری در تهران و شهرستان متولد شده اند، می گوید: برای پاسخگویی به نیاز درمانی زوج های نازا در کشور، نیازمند تاسیس حداقل 50 مرکز درمان ناباروری هستیم.
صارمی اظهار کرد: تاسیس مراکز ناباروری مثل رویان، شیراز، اصفهان، گیلان، مشهد، ارومیه، یزد، ابن سینا، تبریز و … را به فال نیک می گیرم و آرزو دارم که تعداد این مراکز افزایش پیدا کند تا علاوه بر رفع نیاز کشور، بتوانیم قطب دانش این شاخه از علوم باشیم.