کاهش اضطراب کودکان در هنگام واکسن زدن با واقعیت مجازی

به گزارش سیناپرس، نرم‌ افزار واقعیت مجازی Silver، داستانی دو دقیقه‌ ای را ارائه کرده و جایگزینی برای اسباب ‌بازی‌های تعاملی و کلیپ ‌های ویدئویی متحرک ارائه می‌ کند که در حال حاضر برای منحرف کردن کودکان از اقدامات پزشکی دردناک استفاده می ‌شوند.

به گفته کارشناسان هنگامی که کودک هدست واقعیت مجازی را می‌ پوشد، یک کتاب طلسم با یک برج کریستالی آبی در بالای آن شناور می‌ بیند. سپس یک شخصیت مجازی به نام برپ (Burp) از کودک می ‌خواهد تا به او کمک کند تا برج کریستالی را بالا ببرد.

برپ از عصای جادویی خود برای ضربه زدن به شانه چپ کودک استفاده می کند تا با نقطه تزریق همزمان شود. سپس یک نشانه روی شانه چپ کودک فعال می شود تا قدرت جادویی از آن به برج کریستالی جریان یابد.به گزارش سیناپرس، پرستاران می توانند پیشرفت داستان را روی یک تبلت مشاهده کنند تا تزریق واکسن را هماهنگ کنند.
این نرم افزار طی یک مطالعه آزمایشی در سال ۲۰۱۹ توسط پلی کلینیک سلامت سنگاپور (SHP) در مورد استفاده از واقعیت مجازی برای کاهش اضطراب در هنگام واکسیناسیون کودکان توسعه یافت. در این آزمایش ها ۲۰ کودک ۴ تا ۱۰ ساله در انتخاب طرح آواتار برپ شرکت داشتند. 

این تیم همچنین با دانشمندان مؤسسه ملی آموزش و پرستاران باتجربه برای ایجاد خط داستانی که کودکان را درگیر خود نگه دارد، کار کرد.

دکتر چانگ زی یینگ (Chang Zi Ying) مشاور و مدیر کلینیک سلامت سنگاپور گفت: بر خلاف تماشای ویدیوها که در آن کودک هنوز می‌ تواند از پرستاران و اتفاقات اطراف آگاه باشد، این برنامه واقعیت مجازی کودک را به طور کامل در محیط شبیه سازی شده دیگری غوطه ور می کند که سیگنال درد را هنگام تزریق کاهش می دهد. 

در مرحله دوم آزمایش ها، محققان گروه دیگری متشکل از ۳۰ کودک ۴ تا ۱۰ ساله را به کار گرفتند. کودکان در گروه مداخله هدست واقعیت مجازی را برای مشاهده انیمیشن واقعیت مجازی در حین تزریق واکسن استفاده کردند و آنهایی که در گروه کنترل بودند بدون مشاهده انیمیشن، واکسیناسیون را انجام دادند.

نتایج حاکی از کاهش معنادار نمره اضطراب کودکان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود. به گفته تیم تحقیقاتی، نمره اضطراب والدین همراه نیز در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت.

دکتر چانگ در ادامه گفت: نتایج نشان دهنده امکان استفاده از چنین فناوری در واکسیناسیون کودکی است. این تیم پژوهشی قصد دارد این مطالعه را به گروه‌های سنی جوان‌ تر و مسن‌ تر و همچنین کسانی که ترس از تزریق و آمپول دارند، گسترش دهد.
به گزارش سیناپرس، دکتر چانگ در انتها افزود: ما همچنین ممکن است توسعه نرم افزارهای مختلفی را در نظر بگیریم تا کودکان بتوانند هر بار که برای واکسیناسیون می آیند، سفرهای جدیدی را در واقعیت مجازی تجربه کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers In Pediatrics منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا