تغییر دما کلید تغییرات ژنتیکی

به گزارش سیناپرس، انسان و اکثر پستانداران دیگر دائماً در معرض نوسانات دمای محیط خود هستند. این نوسانات باعث اثرات متابولیک قابل توجهی در بدن می شود، به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض سرما باعث سوزاندن کالری برای تولید گرما می شود و در نتیجه میزان تجمع چربی در بدن را کاهش می دهد.

از طرف دیگر، دمای بالاتر باعث تقویت استخوان ها و محافظت در برابر بیماری استخوانی به نام پوکی استخوان می شود. به این ترتیب، پیشنهاد شده است که قرار گرفتن در معرض دمای متناوب گرم یا سرد می تواند یک مداخله بالقوه در سبک زندگی باشد که فواید مختلفی را برای سلامتی انسان به ارمغان می آورد.

بدن انسان چربی را در بافت هایی به نام بافت چربی ذخیره می کند که در سراسر بدن از جمله زیر پوست و اطراف اندام ها و ماهیچه های اصلی یافت می شود. قرار گرفتن در معرض سرما باعث ایجاد تغییراتی در فعالیت برخی از ژن ها در بافت چربی می شود تا کالری بیشتری بسوزاند. اما مشخص نیست که چگونه دما بر فعالیت سایر اندام ها با توجه به بیان ژن ها در بافت کل بدن تأثیر می گذارد.

حدادی (Hadadi)، اسپلجار (Spiljar) و تیم پژوهشی آن ها از روش توالی یابی آر ان ای برای مطالعه فعالیت ژن ها در بافت های مختلف موش هایی که در معرض سرما یعنی حدود ۱۰ درجه سانتیگراد، دمای اتاق در حدود ۲۲ درجه سانتیگراد و یا گرمای ملایم معادل ۳۴ درجه سانتیگراد قرار گرفته بودند، استفاده کردند. به گزارش سیناپرس، آزمایش‌ ها ژن ‌های متعددی را نشان دادند که سطوح آن‌ ها در اندام ‌ها و دماهای مختلف آزمایش ‌شده متفاوت بود.

به گفته محققان، به طور کلی، بافت‌ های چربی بیشترین تغییرات را در سطوح ژنی بین دماهای مختلف تجربه کردند و به دنبال آن بافت ‌های درگیر در پاسخ‌ های ایمنی و بافت‌ های مغز و نخاع قرار گرفتند. هر اندام به روش خود سطوح بیان ژن را تغییر داد و این امر به دلیل مشخصات متفاوت بیان ژن بین اندام های مختلف نبود.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران اعلام کردند که این یافته ‌ها درک ما را از چگونگی تأثیر تغییرات دما بر پستانداران با قرار دادن پاسخ‌ بافت ‌های فردی در بافت کل بدن بهبود می ‌بخشد. 

مترجم: مهدی فلاحی پناه
منبع: elifesciences

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا