جلوگیری از گرد و غبار و آلودگی هوا با خاک زیستی

به گزارش سیناپرس، پوسته های بیولوژیکی خاک شامل جامعه ای از میکروب ها، گلسنگ ها و گیاهان غیر آوندی هستند که در سطح خاک زندگی کرده و عمدتاً در زمین های خشک قرار دارند.

به باور محققان، استفاده از این خاک های زیستی ممکن است انتشار گرد و غبار جهانی را تا ۵۵ درصد کاهش داده و از انتشار حدود ۷۰۰ میلیون تن گرد و غبار در هر سال جلوگیری کند. 
این یافته ها اهمیت زیست پوسته ها را در مدیریت تغییرات محیطی جهانی نشان می دهد. در حقیقت باید توجه داشت که پوسته های بیولوژیکی خاک یا زیست پوسته ها با پوست زنده زمین های خشک جهانی قابل مقایسه هستند و ۱۲ درصد از سطح زمین را در سراسر جهان پوشانده و با افزایش پایداری خاک، روند فرسایش خاک را کاهش می دهند.
 این اثر تثبیت می تواند انتشار گرد و غبار را در آزمایش های کنترل شده با باد در مقیاس کوچک کاهش دهد.به گزارش سیناپرس، با این حال، میزان تأثیر زیست پوسته‌ ها بر چرخه جهانی گرد و غبار اتمسفر هنوز ناشناخته است.

با در نظر گرفتن این اثر تثبیت ‌کننده، امیلیو رودریگز کابالرو و همکارانش تأثیرات پوسته‌ های زیستی را بر چرخه گرد و غبار جهانی و به تبع آن آب ‌و هوا  مورد مطالعه قرار دادند.
پژوهشگران در این رابطه دریافتند که پوسته ‌های زیستی تا حد زیادی انتشار گرد و غبار و رسوب جهانی را کاهش می‌ دهند، که این امر منجر به کاهش کلی بار گرد و غبار تا ۵۵ درصد می ‌شود.
به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر زیست پوسته ها ممکن است بر اثرات آب و هوایی گرد و غبار به شیوه ای قابل مقایسه با تأثیر مستقیم ذرات معلق در هوا از فعالیت های انسانی تأثیر بگذارند.به گزارش سینا، با این حال، اگر از دست دادن پوسته‌ های زیستی ناشی از تغییرات آب و هوایی و تشدید استفاده از زمین  به همان اندازه ‌ای که انتظار می ‌رود شدید باشد، احتمالا  در سال ۲۰۷۰ ، بار گرد و غبار جهانی تا ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این تیم مطالعاتی در پایان توضیحات خود نتیجه می‌ گیرند که تأثیر زیست‌ پوسته‌ ها بر چرخه گرد و غبار جهانی و اثرات آب و هوایی مرتبط، پیامد های مهمی برای سلامت انسان، چرخه های زیستی بیو ژئو شیمیایی و عملکرد اکوسیستم‌ ها دارد. 

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Geoscience.  منتشر شده و در اختیار محققین قرار دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا