مسیر توسعه زیست‌ بوم فناوری با تایید قانون جهش تولید دانش‌ بنیان ریل‌ گذاری شد

سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه در نشست خبری از تایید طرح جهش تولید دانش‌بنیان در شورای نگهبان خبر داد و گفت: این طرح مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات انجام شده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سورنا ستاری با قدردانی از رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان در بررسی، تصویب و تایید قانون جهش تولید دانش بنیان اظهار داشت: این قانون، حاصل سه سال کار جدی، مطالعه و بهره‌مندی از تجربیات گذشته است که در قالب همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف به ویژه مجلس شورای اسلامی با معاونت علمی و فناوری به ثمر نشست.

وی ادامه داد:  مفادی که در این قانون تصویب شده است به توسعه بخش‌های مختلف زیست‌بوم فناوری و نوآوری از بخش‌های سرمایه‌گذاری و زیرساختی تا تولید محصول دانش‌بنیان و خلاق با استفاده از اختیارات معاونت علمی و فناوری کمک می‌کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور اجرایی سازی مفاد این قانون متناسب با ماهیت و وظایف دستگاه‌های مختلف کشور را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: به محض ابلاغ این قانون توسط رییس جمهور، بیش از ۱۲ پیش نویس آیین‌نامه و چندین دستورالعمل که آماده است با تصویب نهایی در برنامه اجرائی بخش‌های دولت قرار می‌گیرد و جهت گیری در تمامی بخش‌های کشور معطوف به تولید دانش‌بنیان را رقم خواهد زد.

ستاری با تشریح گام‌های جدی این معاونت برای اجرایی سازی این قانون اظهار داشت: در طی این سال‌ها مشکلات قانونی و نواقص شناسایی شدند و گرچه ما با تمام تلاش خود نتوانستیم تمامی ایده‌ها را در قانون جدید پیاده کنیم، خوشبختانه عملاً نقشه راه ۱۵ سال آینده کشور در حوزه دانش‌بنیانی ریل‌گذاری و به تصویب رسیده است.

وی به اقدامات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اجرایی سازی محورهای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای اجرایی سازی قانون باید ۱۲ آیین نامه و تعدادی دستورالعمل در دولت به تصویب برسد که پیش‌نویس همه آنها برای ارایه در کمیسیون‌های دولت آماده است و پس از ابلاغ از سوی رییس جمهور ارایه می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با یادآوری این‌که قانون جهش تولید دانش‌بنیان دارای سه محور و بخش اصلی است، ادامه داد: سه محور مهم و راهبردی این قانون را می‌توان تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید و نیز توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

ستاری به تایید و استحکام جایگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان نهاد کلیدی در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری اشارهه  کرد و گفت: این قانون به نوعی قانون تاسیس معاونت علمی و فناوری است؛ حال معاونت علمی نیز به واسطه قوانین متعدد جایگاه قانونی دارد و هم به‌واسطه عملکردش صاحب اعتبار و مرجعیت معنوی در دستگاه‌های کشور است.

 وی این قانون را یادگاری ماندگار برای زیست‌بوم دانش‌بنیان در آینده دانست و گفت: اطمینان دارم این قانون با پیگیری‌های اجرایی شروع شده یکی از افتخارات دولت سیزدهم و مجلس یازدهم خواهد بود و این یادگاری ما برای آیندگان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور از تلاش‌های همکاران خود در این معاونت ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه در کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و صنایع مجلس برای تحقق این قانون تشکر کرد و ادامه داد: امروز همدلی خوبی بین همه مسوولین به واسطه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در حوزه دانش بنیان وخلاق بوجود آمده که ثمره تلاش‌های هشت سال گذشته و اتفاقات اخیر از ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم است به ویژه از رییس جمهور، رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان نهایت تشکر کرده که با حمایت های خود باعث این اتفاق تاریخی شدند.

ستاری بر ادامه تلاش‌ها برای تحقق این قانون در عرصه‌های مختلف کشور تاکید کرد و ادامه داد: مثل همیشه سر خودمان را پایین می‌اندازیم و بدون توجه به مسایل سیاسی وحواشی با تمام توان برای رسیدن به اهدافمان و به پشتوانه قانون جدید استوار قدم برمی‌داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا