سیستم رومیزی پرده هوا، روشی جدید برای جلوگیری از انتشار کووید 19

به گزارش سیناپرس، در تلاش برای جلوگیری از شیوع کووید 19، به نظر می رسد در زمان هایی که استفاده از ماسک به صورت ناکافی صورت می گیرد و یا امکان فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد، استفاده از دستگاه های پرده‌ هوا برای بخش‌های بیمارستانی، آزمایشگاه‌ها و سایر محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی به عنوان راه‌حلی مناسب مطرح باشد.

در همین زمینه، محققان ژاپنی یک سیستم پرده هوای رومیزی (DACS) ساخته اند که به خوبی می تواند تمام ذرات آئروسل ورودی را مسدود کند.

به گفته محققان دانشگاه ناگویای ژاپن، ما تصور می کنیم که این سیستم به عنوان یک مانع غیرمستقیم برای استفاده در آزمایشگاه های خون، بخش های مختلف بیمارستان و سایر موقعیت هایی که نمی توان فاصله فیزیکی کافی را حفظ کرد، مانند پیشخوان های پذیرش، موثر واقع شود.

پرده هوا یا درب هوا، یک سیستم تهویه با فن است که یک درزگیر هوا بر روی ورودی معابر ایجاد می کند. بیمارستان ها معمولا از این سیستم برای جلوگیری از رسیدن دود آمبولانس و سایر آلاینده ها به داخل اورژانس استفاده می کنند.

یکی از چالش‌های تولید سیستم های پرده هوا در ابعاد کوچک‌تر، عدم توانایی آن ها در مسدود کردن کامل ذرات آئروسل منتشر شده در طول زمان است. اما دستگاه جدید یا DACS حاوی یک پورت تخلیه و مکش برای کمک به رفع این مشکل است.

یک ژنراتور در بالای DACS جریان هوایی را تولید می کند که به درگاه مکش در پایین دستگاه هدایت می شود. این ابداع از پراکندگی جریان هوا جلوگیری می کند، بنابراین منجر به جمع آوری تمام ذرات آئروسل در درگاه مکش می شود. به گزارش سیناپرس، یک فیلتر هوای ذرات با راندمان بالا را نیز می توان در داخل درگاه مکش برای تصفیه هوا نصب کرد.

محققان همچنین در حال توسعه یک سیستم غیرفعال کردن ویروس مجهز به نور ماوراء بنفش هستند که به درگاه مکش متصل می شود. از این طریق، هوا پس از ضد عفونی شدن با اشعه ماوراء بنفش، برای حفظ جریان هوای پرده و فشار هوا در اتاق، مجدداً گردش داده می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان ژاپنی، این دستگاه پرده هوا را حین جمع آوری نمونه خون در بیمارستان دانشگاه ناگویا بر روی بیماران آزمایش کرده و نتایج جالب توجهی گرفته اند.

گفتنی است گزارش علمی پژوهشی این ابداع در مجله AIP Advances متعلق به انستیتوی فیزیک آمریکا منتشر شده است.