پایش و درمان خودکار گلوکوم با یک لنز تماسی

به گزارش سیناپرس، محققان موفق به ساخت یک لنز تماسی شده اند که فشار داخل چشمی را به طور مداوم سنجیده و داروی ضد گلوکوم را بر حسب نیاز در چشم اعمال می نماید. این دستگاه انعطاف پذیر و بدون باتری، دارای طراحی منحصر به فرد و جمع و جور است و سیستمی امیدوارکننده برای درمان گلوکوم به حساب می آید.

گلوکوم و بیماری‌های مرتبط با آن می‌توانند باعث از دست دادن بینایی به صورت برگشت‌ناپذیر شوند. آسیب اصلی این بیماری، ناشی از افزایش فشار داخل چشم به دلیل گردش غیرطبیعی مایع در داخل این عضو بینایی است.

فشار داخل چشمی می تواند با فعالیت های انسان و ریتم شبانه روزی متفاوت باشد و این موضوع، درمان را چالش برانگیز می کند، زیرا نیاز به ردیابی و پایش طولانی مدت و مداوم وضعیت چشم دارد. به گزارش سیناپرس، در این رابطه، دستگاه‌های موسوم به ترانوستیک که ترکیبی از روش‌های درمانی و تشخیصی هستند می‌توانند شرایط تعیین‌شده را نظارت کنند و درمان مناسب را اعمال نمایند.

حالا در تلاشی جدید در همین حوزه، پژوهشگرانی از دانشگاه سون یات سن چین یک لنز تماسی ترانوستیک ساخته اند که از حسگری الکترونیکی برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم استفاده می‌کند و می‌تواند دارو را در صورت نیاز در محل آزاد کند.

این دستگاه روی چشم خوک و خرگوش آزمایش شد و نشان داد که قادر به تشخیص تغییرات فشار داخل چشم است. هنگامی که فشار داخل چشمی اندازه‌گیری شده به سطح پرخطر می‌رسد، ماژول دارورسانی که با انتقال برق بی‌سیم کار می‌کند، این توانایی را دارد که داروی ضد گلوکوم را به محفظه قدامی چشم از طریق قرنیه تزریق کند.

به گفته این محققان، ساخت دستگاه فوق با فرآیندهای تولید در مقیاس بزرگ و مقرون‌به‌صرفه سازگار است. با این حال، بهتر است قبل از حرکت به سمت آزمایش های بالینی، تحقیقات بیشتری را اجرایی کرد.به گزارش سیناپرس،  گفتنی است این یافته ها در نشریه درجه یک جهان، Nature Communications منتشر شده اند.

مترجم: محمدرضا دلفیه