اقدامات دانشگاه آزاد در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

عاصمه قاسمی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارشی از اقدامات این دانشگاه در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ارائه کرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده در این نشست گفت: رویکرد تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی مطابق با سند تحول و تعالی دانشگاه با هدف تبدیل محیط ناکارآمد فرهنگی اجتماعی به محیطی کارآمد مبتنی بر اقطاب اثرگذار است که در آن خانواده بعنوان یکی از این اقطاب اثرگذار جایگاه ویژه ای دارد. بر این اساس خانواده، مسائل و آسیب های آن از جمله جوانی جمعیت و فرزند آوری مورد توجه ویژه قرار گرفته و تشکیل کمیته های تعامل دانشگاه و خانواده در سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی یکی از اقدامات این رویکرد است.

وی افزود: همگرایی فرهنگی اجتماعی خانواده ها در سه گروه استاد، دانشجو و کارمند برای حل مسائل خانواده، ارتقای تعامل مؤثر با خانواده‌ها، نهادینه سازی و تسهیل ازدواج با همکاری خانواده ها و مراکز مشاوره را می توان از جمله اهداف این کمیته تعامل دانشگاه و خانواده است. در حال حاضر ذیل این کمیته راه اندازی و فعال سازی مراکز مشاوره امین، همچنین پایش و ارزیابی عملکرد این مراکز در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت به صورت دوره ای انجام می گیرد.

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده با اشاره به مهمترین فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی درراستای اجرای موادی از قانون جوانی جمعیت، گفت: راه اندازی و فعال سازی ۲۰۵ مرکز مشاوره امین فعال با فعالیت ۱۵۰۰ مشاور در این مراکز، ارتقاء و تعالی درس دانش خانواده با محوریت استاد به عنوان استاد مشاور همراه دانشجو تا آخر تحصیل، تدوین نظام موضوعات زن و خانواده با هدف نظام مند کردن پایان نامه های دوره تحصیلات تکمیلی با هدف حل مسائل و رویکرد احصاء مسائل و مشکلات و چالش ها در حوزه های مختلف در حوزه زنان و خانواده از جمله این فعالیت هاست.

عاصمی بیان کرد: ایجاد شورای راهبری مهدکودک ها، جهت راه اندازی مهدکودک ها در سراسر کشور، تصویب راه اندازی دانشگاه های حامی مادر با هدف اصلاح رویکردهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اداری جهت حمایت از دانشجویان مادر، و اقدام به راه اندازی دانشکده های مهارتی با هدف مهارت آموزی و اشتغال زنان و تقویت اقتصاد و ثبات بنیان خانواده از دیگر فعالیت‌های دانشگاه به شمار می رود.

وی افزود: همچنین سایر موارد پیش بینی شده در قوانین از جمله قانون یک روز مرخصی با حقوق یا مرخصی تشویقی برای مادران باردار از سه ماهگی، قانون مادران مهربان (یک ساعت کاری کمتر برای مادران با فرزند زیر ۶ سال)، پرداخت کمک هزینه مهد کودک به مادران دارای فرزند زیر ۶ سال نیز در کلیه واحدها و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی رعایت شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا